The Intercultural Approach in the Educational Policies of the Ministry of Education of Peru

Authors

  • Diego Antonio Macassi Zavala Universidad de Lima

DOI:

https://doi.org/10.26439/en.lineas.generales2021.n5.5417

Keywords:

interculturality, assimilationist, uncritical, critical

Abstract

The main objective of this research is to analyze the intercultural approach stated by the Ministry of Education in the management documents of Regular Basic Education. Interculturality is extremely important, especially in Peru’s culturally diverse context, and the convergence of cultures, facilitated by the intensification of tourism, internal migration, and the media. Therefore, the following question needs to be asked: What is the interculturality approach used by Peru’s Ministry of Education in its official documents? This research was developed through the document method in addition to the document analysis technique. Two main conclusions arise from the analysis and interpretation of the documents. On the one hand, the various documents in force are not coherent regarding the approach of interculturality they state, which is problematic because interculturality is not well defined, nor are the scopes that interculturality should have. On the other hand, the latest official documents of the Peruvian Ministry of Education have been integrating more characteristics of the critical approach, which is encouraging because it proposes the most significant changes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Diego Antonio Macassi Zavala, Universidad de Lima

    Magíster en Educación por la Pontificia Universidad Católica del Perú, especializado en gestión de la interculturalidad en instituciones educativas. Se graduó como licenciado en Filosofía con una investigación sobre la noción del deseo en El ser y la nada de Jean-Paul Sartre. Actualmente, se desempeña como docente en el Programa de Estudios Generales de la Universidad de Lima y en la Facultad de Estudios Generales Ciencias de
    la Pontificia Universidad Católica del Perú. Sus áreas de interés son la interculturalidad, la ética y la filosofía de la ciencia.

References

Allemann-Ghionda, C. (2008). Intercultural Education in Schools. A Comparative Study. European Parliament. http://www.hf.uni-koeln.de/data/eso21/File/Schwerpunkte_Forschung/Intercultural.Education.in.Schools.pdf

Amador, J. (2007). Escuela, interculturalidad e infancia: hacia la construcción de ciudadanías alternas. Revista Cuadernos de Filosofía Latinoamericana, 28(97), 87-98.

Comisión de la Verdad y Reconciliación. (2008). Hatun willakuy. Versión abreviada del Informe Final de la Comisión de la Verdad y Reconciliación. Gráfica Delvi.

Decreto Supremo 006-2016-MINEDU [Ministerio de Educación]. Aprueban la Política Sectorial de Educación Intercultural Bilingüe. 8 de julio del 2016. http://www.grade.org.pe/forge/descargas/politica_sectorial_EI_EIB.pdf

Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. (2013). ¡Aquí estamos! Niñas, niños y adolescentes afroperuanos. Edición del Autor.

Instituto Nacional de Estadística e Informática. (2009). Resumen ejecutivo. Resultados definitivos de las comunidades indígenas. Dirección Nacional de Censos y Encuestas.

Heise, M., Tubino, F., y Ardito, W. (1994). Interculturalidad, un desafío. Centro Amazónico de Antropología y Aplicación. http://red.pucp.edu.pe/ridei/wp-content/uploads/biblioteca/090416.pdf

Holm, G., y Zilliacus, H. (2009). Multicultural Education and Intercultural Education: Is There a Difference? En M. Talib, J. Loima, H. Paavola y S. Patrikainen (Eds.), Dialogues on Diversity and Global Education (pp. 11-28). Peter Lang.

Ley 28044 [Ministerio de Educación]. Ley General de Educación. 28 de julio del 2003.

Ministerio de Cultura. (2015). Servicios públicos con pertinencia intercultural. Guía para la aplicación del enfoque intercultural en la gestión de servicios públicos. Ministerio de Cultura.

Ministerio de Educación. (2013). Hacia una educación intercultural bilingüe de calidad. Edición del Autor.

Trapnell, L., y Zavala, V. (2013). Dilemas educativos ante la diversidad, siglos xx-xxi. Derrama Magisterial.

Tubino, F. (2015). La interculturalidad en cuestión. Pontificia Universidad Católica del Perú, Fondo Editorial.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2006). Unesco Guidelines on Intercultural Education. http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001478/147878e.pdf

Walsh, C. (2001). La interculturalidad en la educación. Ministerio de Educación.

Zavala, V. (2009). Deconstruyendo la educación intercultural bilingüe: los aportes de la sociolingüística crítica. Crónicas Urbanas: Análisis y Perspectivas Urbano Regionales, 12(14), 7-20.

Zavala, V., Cuenca, R., y Córdova, G. (2005). Hacia la construcción de un proceso educativo intercultural: elementos para el debate. PROEDUCA; GTZ.

Zúñiga, M. (2006). Interculturalidad, multilingüismo y equidad. Foro Educativo, 3(8), 28-31.

Downloads

Published

2021-09-30

Issue

Section

Temas de Filosofía

How to Cite

The Intercultural Approach in the Educational Policies of the Ministry of Education of Peru. (2021). En Líneas Generales, 5(005), 43-55. https://doi.org/10.26439/en.lineas.generales2021.n5.5417