Education in Values
DOI:
https://doi.org/10.26439/en.lineas.generales2021.n5.5416Keywords:
values, ethics, education in values, ethics education, moral education, models of education in values, good lifeAbstract
This paper presents different aspects of the complexity of education in values. First, we show that it should be distinguished from and related to moral and ethics education. Next, we analyze two models of education in values, the commitment to an education in values understood as the realization of the good life and the role of the different social actors in achieving this proposal.
Downloads
References
Carreras, Ll., Eijo, P., Estany, A., Gómez, M. T., Guich, R., Mir, V., Ojeda, F., Planas, T., y Serrats, M. G. (1996). Cómo educar en valores. Materiales, textos, recursos y técnicas. Narcea.
Díaz, C. (2001). Las claves de los valores. EIUNSA.
Ferreiros, P. (1983). Los valores en la educación. En M. Bartolomé, P. Ferreiros, J. Fondevila y M. Morilla, Educación y valores. Sobre el sentido de la acción educativa en nuestro tiempo (pp. 203-234). Narcea.
Gracia, D. (2000). Fundamentación y enseñanza de la bioética. El Búho.
Kohlberg, L. (1992). Psicología del desarrollo moral. Desclée de Brouwer.
Maslow, A. (1991). Una teoría de la metamotivación: las raíces biológicas de la vida valorativa. En R. Walsh y F. Vaughan (Comp.), Más allá del ego. Textos de psicología transpersonal (pp. 182-196). Kairós.
Mencio. (2012). Mencio. Ediciones en Lenguas Extranjeras.
Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Unesco.
Paniego, J. A. (1999). Cómo podemos educar en valores. Editorial CCS.
Payá, M. (2000). Educación en valores para una sociedad abierta y plural: aproximación conceptual. Desclée de Brouwer.
Polo, M. Á. (2005). El significado de educar en valores. Reflexión y Crítica. Revista de Filosofía, 9(5), 100-110.
Polo, M. Á. (2008). Los problemas en los discursos de los valores. Reflexión y Crítica. Revista de Filosofía, 12(6), 54-64.