Lo real maravilloso y la visión estético-cultural de América Latina
DOI:
https://doi.org/10.26439/en.lineas.generales2020.n3-4.5088Keywords:
art, literature, real maravilloso, misgeneration, Latin AmericaAbstract
The article is presented in registering the various characteristics that distinguish Latin American aesthetic production, expressed in the code of the real maravilloso. Throug this description it is posible to detect the cultural essence of our continent and the variables that make our artistic heritage a very particular phenomenon, the same that is due to sociohistorical factors, and that, therefore are part of our symbolic capital. Throug a panoramic tour in which elements of the subject in question parade, such as context syncretism and authors; it was posible to identify some representative and recurrent features in Latin
American artistic development, which correspond, as already indicated, to certain brands that distinguish us.
These structural factors come from our own idyosincrasy and, therefore, are difficult to perceive, since we
have naturalized their manifestations and with this, we have created and imperceptible barrier for their posible analysis. The thematic axis, without a doubt, was the great symbolic capital of our continent and the richness that diversity entails. Finally, the text aims to repair the originality and creativity of a style that transcends athe literary such as the real maravilloso.
Downloads
References
Arguedas, J. M. (2004). El zorro de arriba y el zorro de abajo. En C. M. Pinilla (Ed.), ¡Kachkaniraqmi! ¡Sigo siendo! José María Arguedas, textos esenciales. Lima: FondoEditorial del Congreso del Perú.
Asenov, V. (1986). Lo real maravilloso, un método definidor en las letras latinoamericanas. Imán, 2, 24-38.
Bernal, M. (2006). Más allá de lo real maravilloso: el surrealismo y el Caribe. Bogotá: Ediciones Uniandes.
Bravo, J. A. (1978). Lo real maravilloso en la narrativa latinoamericana. Lima: EditorialesUnidas.
Carpentier, A. (1994). El reino de este mundo. Puerto Rico: Universidad de Puerto Rico. (Trabajo original publicado en 1949).
Fernández, T. (2001). Lo real maravilloso de América y la literatura fantástica. En D. Roas (Comp.), Teorías de lo fantástico (pp. 283-297). Madrid: Arco/Libros.
García Márquez, G. (1986). Cien años de soledad. Bogotá: Oveja Negra.
Goethe, J. (1981). Fausto. Lima: Universo.
Müller-Bergh, K. (1972). Asedios a Carpentier. Once ensayos críticos sobre el novelista cubano. Santiago de Chile: Editorial Universitaria.
Orrego, J. (1991). Sirenas y ruiseñores. El Peruano, p. 12.
Roas, D. (2001). La amenaza de lo fantástico. En Teorías de lo fantástico (pp. 7-44). Madrid: Arco/Libros.
Rodríguez, J. (2004). Dos formas de asumir lo maravilloso americano: Alejo Carpentier y José María Arguedas. Revista Hojas Universitarias, 57, 66-71.
Rulfo, J. (1984). Pedro Páramo. Bogotá: Oveja Negra.