César Vallejo versus José María Eguren: Los Heraldos Negros and Simbólicas. An essay of comparative rhetoric

Authors

  • Camilo Fernández-Cozman Universidad de Lima (Perú)

DOI:

https://doi.org/10.26439/en.lineas.generales2018.n002.2675

Abstract

Comparative Rhetoric is an area of knowledge that assimilates the contributions of General Textual Rhetoric (García Berrio, Arduini and Bottiroli), Rhetoric of Argumentation (Perelman and Olbrechst-Tyteca) and Cultural Rhetoric (Albaladejo). It is a question of comparing rhetorical figures, argumentative techniques, and visions of the world of two or more writers from a previous analysis of the cultural context of the time. The article seeks to compare two poems from the first decade of the twentieth century: Los heraldos negros and Simbólicas. The idea is to establish similarities and differences based on proposals of researchers such as Jorge Basadre or Estuardo Núñez, among others, who have addressed the work of both Vallejo and Eguren. First, Eguren and Vallejo will be placed in the context of the Peruvian poetry. Then, the specific features of both authors’ poetry will be analyzed. And finally, a representative poem of Eguren will be compared with one of Vallejo. Both authors are fundamental in the context of the bicentennial of the independence of Peru because they laid the foundations for the creation of a national literary tradition.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Camilo Fernández-Cozman, Universidad de Lima (Perú)

    Doctor en Literatura, miembro de número de la Academia Peruana de la Lengua y catedrático de la Universidad
    de Lima, de la Universidad San Ignacio de Loyola y de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Es miembro
    del Consejo de la Organización Iberoamericana de Retórica y vocal del Centro de Estudios Literarios Antonio
    Cornejo Polar. Forma parte del Comité Científico de la revista Castilla (Universidad de Valladolid) y de Tonos
    digital (Universidad de Murcia), ambas indexadas en Scopus. Ha publicado Las ínsulas extrañas de Emilio Adolfo
    Westphalen (ensayo, 1990), Ritual del silencio (1995), Las huellas del aura. La poética de J. E. Eielson (1996), Raúl Porras Barrenechea y la literatura peruana (2000), Rodolfo Hinostroza y la poesía de los años sesenta (2001), El cántaro y la ola. Una aproximación a la poética de Octavio Paz (2004), La soledad de la página en blanco (2005), La poesía hispanoamericana y sus metáforas (Murcia, 2008), Mito, cuerpo y modernidad en la poesía de José Watanabe (2009), La poesía es como el aroma (Buenos Aires, 2009), Casa. Cuerpo. La poesía de Blanca Varela frente al espejo (2010), Sujeto, metáfora, argumentación (2011), César Moro, ¿un antropófago de la cultura? (2012), Fulgor en la niebla. Recorridos por la poesía peruana contemporánea (2014) y Las técnicas argumentativas y la utopía dialógica en la poesía de César Vallejo (2014), Interculturalidad y sujeto migrante en la poesía de Vallejo, Cisneros y Watanabe (2016) y El viaje a través de la palabra.
    Antología de ensayos (1990-2015). Artículos suyos han sido publicados en inglés, portugués, francés e italiano.

Downloads

Published

2018-11-13

Issue

Section

Historia

How to Cite

César Vallejo versus José María Eguren: Los Heraldos Negros and Simbólicas. An essay of comparative rhetoric. (2018). En Líneas Generales, 2(002), 162-167. https://doi.org/10.26439/en.lineas.generales2018.n002.2675