Identification of experts as a source of knowledge in organizations
DOI:
https://doi.org/10.26439/ciis2021.5579Keywords:
knowledge management, expert knowledge, expert yellow pagesAbstract
The article contextualizes the identification of experts in organizations that manage significant projects in their sector by mapping limited competence coefficients, in the first instance, to their professional background and then to the advanced domain on a particular topic recognized by their professional background peers. To associate it in an environment of demand for specific knowledge with highly active professionals motivated to learn and solve problems that converge in a sustainable learning community.
The research refers to a methodological proposal for the identification of experts based on literature that involves a set of concepts of knowledge management in the framework of organizations, with particular emphasis on the identification and valorization of expert knowledge to improve the competitiveness of project teams and facilitate innovation in highly collaborative environments. Concerning the mentioned, the study focused on the evaluation of professionals and project management coordinators.
Downloads
References
Alavi, M., y Leidner, D. E. (2001). Knowledge Management and Knowledge Management Systems: Conceptual Foundations and Research Issues. MIS Quarterly, 25(1), 107-136.
Almenara, J., y Osuna, J. (2013). La utilización del juicio de experto para la evaluación de TIC: el coeficiente de competencia experta. Universidad de Sevilla.
Andersen, A. (1999). El management en el siglo xxi. Granica.
Angulo, N. (2007). Ubicando el conocimiento experto: las páginas amarillas. Innovación Educativa, 7(40). https://www.redalyc.org/pdf/1794/179420967004.pdf
Archibold, W., y Escobar, A. (2015). Capital intelectual y gestión del conocimiento en las contralorías territoriales del departamento del atlántico. Revista Dimensión Empresarial, 13(1), 133-146. https://doi.org/10.15665/rde.v13i1.342
Arambarri, J. (2014). Metodología de evaluación y gestión del conocimiento dinámico por procesos utilizando como soporte TIC el entorno colaborativo de trabajo basado en el modelo de creación de conocimiento de Nonaka-Takeuchi. Caso de estudio en el área de Gestión de proyectos de I+D+i en institución avanzada en conocimiento [Tesis doctoral, Universidad de Córdova]. Biblioteca Universidad de Córdoba.
Bellinza, M., Guerrero-Barrera, N., Colon-Sirtori, S., y Ramírez-Mercado, W. (2011). Gestión del conocimiento: aproximaciones teóricas. Clío América, 5(10), 257-271. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5114804
Cabero, J., y Llorente, M. (2013). La aplicación del juicio de experto como técnica de evaluación de las tecnologías de la información (TIC). Revista Eduweb, 7(2), 11-22.
Choo, C. (2016). The Inquiring Organization: How Organizations Acquire Knowledge and Seek Information. Oxford University Press.
Drucker, P. (2006). Innovation and Entrepreneurship. HarperCollins.
Flores, J., y Ochoa, S. (2016). Los modelos de gestión del conocimiento y su relación con la cultura organizacional: una revisión teórica. Universidad de Guadalajara.
Marin, J., y Zarate, E. (2008). Propuesta de un modelo integrador entre la gestión del conocimiento y el trabajo en equipo. Intangible Capital, 4(4), 255-280.
Mohajan, H. (2017). The Impact of Knowledge Management Models for the Development of Organizations. Journal of Environmental Treatment Techniques, 5(1), 12-33.
Nonaka, I., y Takeuchi, H. (1995). The Knowledge-Creating Company. Oxford University Press.
Prada, E. (2005), Las redes de conocimiento y las organizaciones. Revista Bibliotecas y Tecnologías de la Información, 2(4), 16-25.
Pérez, G. (2016). Gestión del conocimiento en el sector público chileno. En F. Ferreira (Org.), Experiencias Internacionales de Implementación de la Gestión del Conocimiento en el Sector Público (pp. 47-68). Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada.
Phillip, M. (2017). How Organizations Use Collaboration to Create Knowledge [Tesis doctoral, University of Pennsylvania]. ProQuest. https://repository.upenn.edu/dissertations/AAI10255888
Probst, G., Raub, S., y Romhardt, K. (2001). Administre el conocimiento. Pearson Educación.
Robles, P., y Rojas, M. (2015). La validación por juicio de expertos: dos investigaciones cualitativas en lingüística aplicada. Revista Nebrija de Lingüística Aplicada, 18, 124-139. https://doi.org/10.26378/rnlael918259
Sveiby, K., Gripenberg, P., y Segercrantz, B. (2015). Challenging the Innovation Paradigm. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203120972.