Sero tawa pukllay: online/offline remote educational system

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26439/ciis2022.6069

Keywords:

Tawa Pukllay, yupana, online/offline education, serious game, mathematics

Abstract

The recovery of ancestral Inca mathematical knowledge through the Tawa Pukllay method is a semiotic alternative that makes learning basic arithmetic operations easier. Rural education presents many challenges made evident by the COVID-19 pandemic. The online/offline system was a concrete response to some of them, allowing rural children in an Andean community in Peru to continue learning basic arithmetic by playing a serious game with a bilingual (Quechua and Spanish) interface on electronic tablets. SER0 Tawa Pukllay stimulated children's initiation to use electronic devices while maintaining their identity, reinforcing the use of Quechua, their Andean worldview, and their autonomy. The process fostered self-learning and motivation as the children strove to complete the challenges posed by learning to read numbers and solve arithmetic problems presented in a playful pedagogical approach to developing their mathematical thinking.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Rosario Guzmán-Jiménez, Universidad de Lima, Peru

    Magíster en Ingeniería de Sistemas por la Universidad de Lima, Perú. Ingeniera de Sistemas por la Universidad Católica de Santa María. Estudiante de doctorado en Ingeniería por la Pontificia Universidad Católica del Perú. Profesora e investigadora en el abordaje a problemas complejos en educación, salud y cambio climático, auspiciado por el Instituto de Investigación Científica de la Universidad Lima.

  • Eduardo Alejandro Escotto Córdova, Universidad Nacional Autónoma de México

    Doctor y magíster en Humanidades, línea lingüística, por la Universidad Autónoma Metropolitana, México. Licenciado en Psicología con estudios de maestría en Psicobiología por la Universidad Nacional Autónoma de México. Profesor de tiempo completo titular de la Carrera de Psicología y en la Facultad Estudios Superiores Zaragoza de la Universidad Nacional Autónoma de México. Alguno de sus libros y artículos más importantes son “La evaluación cualitativa en la neuropsicología” (2021), “Emotion Classification from EEG Signals Using Wearable Sensors: Pilot Test” (2020), Recursos semióticos en la enseñanza de las matemáticas (2018), “El juego en la estimulación temprana del desarrollo en niños preescolares” (2018), “Los universales semióticos culturales” (2017), “Los recursos semióticos del profesor de estadística asociados al rendimiento académico de los estudiantes” (2017) y el capítulo “Conceptions of Play Activity and its Application” del libro The Routledge International Handbook of Early Childhood Play (2017).

  • Álvaro Saldívar, Asociación Yupanki Perú

    Egresado de la Facultad de Administración de Empresas de la Universidad de Lima, Perú. Coautor del método Tawa Pukllay. Coordinador yachachiq de la Asociación Yupanki. Asesor externo de investigación científica para el Instituto de Investigación Científica de la Universidad Lima. Investigador de ciencias andinas.

  • Dhavit Prem, Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú

    Maestrista en Filosofía con mención en Epistemología por la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú. Egresado de la Facultad de Ingeniería de Sistemas de la Universidad de Lima. Autor del método Tawa Pukllay. Director yachachiq de la Asociación Yupanki. Asesor externo de investigación científica para el Instituto de Investigación Científica de la Universidad Lima. Inventor, escritor, conferencista y científico independiente.

References

Aguerrondo, I. (2020, 5 de mayo). Conferencia “Una mirada hacia el futuro de la educación” [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=KvbG2rO_Dnw

Bednar, A. K., Cunningham, D., Duffy, T. M., & Perry, J. D. (1991). Theory into practice: How do we link? En G. J. Anglin (Ed.), Instructional technology: Past, present, and future (pp. 88-101). Libraries Unlimited.

Escotto Córdova, E. A. (Ed.). (2021). Alternancias semióticas: estrategia didáctica en la enseñanza de las matemáticas. Universidad Nacional Autónoma de México; Facultad de Estudios Superiores Zaragoza.

Grupo de Análisis para el Desarrollo. (2020). Cifras sobre la educación rural en el Perú. Proyecto CREER. http://www.grade.org.pe/creer/educacion-rural-en-el-peru/cifras

Guzmán Jiménez, R., Prem, D., Saldívar, A., & Escotto Córdova, E. A. (en prensa). Semiotic alternations with the Yupana Inca Tawa Pukllay in the gamified learning of numbers at a rural Peruvian school. Educational Technology & Society, 26(1), 79-94.

Ministerio de Educación del Perú. (2020). Informe de resultados de la Evaluación Censal de Estudiantes 2018. http://umc.minedu.gob.pe/informe-de-resultados-de-la-evaluacion-censal-de-estudiantes-2018/

Ministerio de Desarrollo Agrario y Riego. (2019). Comunidades campesinas y comunidades nativas. https://www.ana.gob.pe/2019/consejo-de-cuenca/mantaro/MA

Merrill, M. D., Kowalis, T., & Wilson, B.G. (1981). Instructional design in transition. En F. H. Farley & N. J. Gordon (Eds.), Psychology and education: The state of the union (pp.298-348). McCutchan.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. (2019). OECD FUTURE OF EDUCATION AND SKILLS 2030. https://www.oecd.org/education/2030-project/teaching-and-learning/learning/learning-compass-2030/OECD_Learning_Compass_2030_Concept_Note_Series.pdf

Piaget, J. (1983). Piaget’s theory. En P. Mussen (Ed.), Handbook of Child Psychology (4.a ed., vol. 1). Wiley.

Prem, D. (2016). Yupana Inka – Decodificando la Matemática Inka. Método Tawa Pukllay. Asociación Yupanki.

Vygotsky, L. (1986). Language and thought. MIT Press. (Obra original publicada en 1962).

Watson, J. B. (1913). Psychology as the behaviorist views it. Psychological Review, 20(2), 158-177.

Downloads

Published

2022-12-26

How to Cite

Sero tawa pukllay: online/offline remote educational system. (2022). Actas Del Congreso Internacional De Ingeniería De Sistemas, 37-42. https://doi.org/10.26439/ciis2022.6069