Gamification in Higher Education
DOI:
https://doi.org/10.26439/ciis2019.5497Keywords:
challenge-based gamification, educational innovationAbstract
Gamification is a strategy that emerged from armed forces and was developed later in business for strengthening consumer’s loyalty. In recent years, it has been adopted
worldwide by educators to engage and motivate students during their learning process through both distance education and face-to-face courses. Gamification uses gaming elements in non-gaming contexts. Therefore, it is a valuable resource that allows the integration of cognitive, social and emotional aspects which favor learning. The purpose of this paper is to show how these elements are perceived by students and how they are capitalized on the teaching-learning process when activities that include challenge-based gamification are carried out.
Downloads
References
Alanís, J. A., y Salinas, P. (2010). Cálculo de una variable: Acercamientos newtoniano y leibniziano integrados didácticamente. El Cálculo y su Enseñanza, 2, 1-14. Recuperado de http://mattec.matedu.cinvestav.mx/el_calculo/index.php?vol=2&index_web=8&index_mgzne
Blum, W. y Borromeo Ferri, R. (2009). Mathematical modelling: Can it be taught and learnt? Journal of Mathematical Modelling and Application, 1(1), 45-58.
Borrego, M., Froyd, J. E., y Hall, T. S. (2010). Diffusion of engineering education innovations: A survey of awareness and adoption rates in U.S. engineering departments. Journal of Engineering Education, 9(3), 185-207.
Brousseau, G. (1990). Utilidad e interés de la didáctica para un profesor (2.ª parte), SUMA, (5), 5-12.
Bueno i Torrens, D. (2019). Neurociencia para educadores. Barcelona: Octaedro.
Caponetto, I., Earp, J., y Ott, M. (2014). Gamification and education: A literature review. 8th European Conference on Games Based Learning, 1, 50-57. Recuperado de https://pdfs.semanticscholar.org/2b9b/64350c1d2d6f9103b8505612e98afb1da3bb.pdf?_ga=2.173855587.1792265263.1579307919-635103138.1579127417
Chamoso, J., Durán, J., García, J., Martín, J., y Rodríguez, M. (2004). Análisis y experimentación de juegos como instrumentos para enseñar matemáticas. SUMA, (47), 47-58.
Deterding, S., Khaled, R., Nacke, L. E., y Dixon, D. (2011). Gamification: toward a definition. Chi 2011, 12-15. doi:978-1-4503-0268-5/11/0
Domínguez, A., Saenz-de-Navarrete, J., de-Marcos, L., Fernández-Sanz, L., Pagés, C., y Martínez-Herráiz, J. J. (2013). Gamifying learning experiences: Practical implications and outcomes. Computers and Education, 63, 380-392. doi:10.1016/j.compedu.2012.12.020
Fidalgo-Blanco, Á. (2014). Innovación educativa en la sociedad del conocimiento. Teoría de la Educación y Sociedad de la Información TESI, 15(3), 1-4.
Fidalgo-Blanco, Á., y Sein-Echaluce, M. L. (2014). Educational innovation. Proceedings of the Second International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality (TEEM’14), 65-67. doi:10.1145/2669711.2669880
García-Peñalvo, F. J., García de Figuerola, C., y Merlo, J. A. (2010). Open knowledge: challenges and facts. Online Information Review, 34(4), 520-539. doi:10.1108/14684521011072963
García-Peñalvo, F. J. (2015). Mapa de tendencias en innovación educativa. Education in the Knowledge Society, 16(4), 6-23. doi:10.14201/eks2015164623
Gómez Chacón, I. M. (2000). Matemática emocional: los afectos en el aprendizaje matemático. Madrid: Narcea.
Gros Salvat, B., y Lara Navarra, P. (2009). Estrategias de innovación en la educación superior: el caso de la Universitat Oberta de Catalunya. Revista Iberoamericana de Educación, (49), 223-245. Recuperado de https://rieoei.org/historico/documentos/rie49a09.pdf
Hamari, J., Shernoff, D. J., Rowe, E., Coller, B., Asbell-Clarke, J., y Edwards, T. (2016). Challenging games help students learn: an empirical study on engagement, flow and immersion in game-based learning. Computers in Human Behavior, 54, 170-179. doi:10.1016/j.chb.2015.07.045
Hanus, M., y Fox, J. (2015). Assessing the effects of gamification in the classroom: a longitudinal study on intrinsic motivation, social comparison, satisfaction, effort, and academic performance, Computers & Education, 80, 152-161.
Huizinga, J. (1938). Homo Ludens. Países Bajos: Penguin Random House Grupo Editorial.
Ke, F., y Grabowski, B. (2007). Gameplaying for maths learning: cooperative or not? British Journal of Educational Technology, 38(2), 249-259. doi:10.1111/j.1467-8535.2006.00593.x
Kebritchi, M., Hirumi, A., y Bai, H. (2010). The effects of modern mathematics computer games on mathematics achievement and class motivation. Computers & Education, 55(2), 427-443.
Lee, J., y Hammer, J. (2011). Gamification in education: what, how, why bother? Academic Exchange Quarterly, 15(2), 1-5
Marín Díaz, V. (2015). La gamificación educativa. Una alternativa para la enseñanza creativa. Digital Education Review, (27), 5-8. Recuperado de http://revistes.ub.edu/index.php/der/article/view/12486/pdf_1
Martin, T., Rivale, S. D., y Diller, K. R. (2007). Comparison of student learning in challengebased and traditional instruction in biomedical engineering. Annals of Biomedical Engineering, 35(8), 1312-1323. doi:10.1007/s10439-007-9297-7
Mekler, E. D., Brühlmann, F., Tuch, A. N., y Opwis, K. (2017). Towards understanding the effects of individual gamification elements on intrinsic motivation and performance. Computers in Human Behavior, 71(C), 525-534. doi:10.1016/j.chb.2015.08.048
Mora, F. (2014). Neuroeducación. Madrid: Alianza Editorial.
Muñiz-Rodríguez, L., Alonso, P., y Rodríguez-Muñiz, L. J. (2014). El uso de los juegos como recurso didáctico para la enseñanza y el aprendizaje de las Matemáticas: estudio de una experiencia innovadora. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, (39), 19-33. Recuperado de http://www.fisem.org/www/union/revistas/2014/39/archivo6.pdf
Nisbet, S., y Williams, A. (2009). Improving students’ attitudes to chance with games and activities. Australian Mathematics Teacher, 65(3), 25-37.
Rincón-Flores, E. G., e Illanes, L. (2015). Aprendizaje gamificado en un curso de Cálculo para Ingeniería. Memorias del II Congreso Internacional de Innovación Educativa. Recuperado de http://ciie.mx/memorias/
Rincón-Flores, E. G., Cienfuegos, D. E., y Carrillo, O. (2015). Aprendizaje activo y su efecto en las actitudes hacia las Matemáticas. Memorias del II Congreso Internacional de Innovación Educativa. Recuperado de http://ciie.mx/memorias/
Rincón-Flores, E. G., Gallardo, K., y de la Fuente, J. M. (2018). Strengthening an educational innovation strategy: processes to improve gamification in calculus course through performance assessment and meta-evaluation. International Electronic Journal of Mathematics Education, 13(1), 1-11. doi:10.12973/iejme/2692
Rincón-Flores, E. G., Cienfuegos, D. E., Galván, D., y Fabela, L. (2014). El aprendizaje activo como estrategia didáctica para la enseñanza del cálculo. Acta Latinoamericana de Matemática Educativa, (27), 499-506.
Rodríguez, F., y Santiago, R. (2015). Gamificación: cómo motivar a tu alumnado y mejorar el clima en el aula. Barcelona: Grupo Océano.
Rojas-López, A., Rincón-Flores, E. G., Mena, J., García-Peñalvo, F. J., y Ramírez-Montoya, M. S. (2019). Engagement in the course of Programming in Higher Education through the use of Gamification. Universal Access in the Information Society (UAIS), 18, 583-597. doi:10.1007/s10209-019-00680-z
Rojas-López, A., y Rincón-Flores, E. G. (2018). Gamification as Learning Scenario in Programming Course of Higher Education. Springer International Publishing AG, part of Springer Nature 2018, 1, 200-210.
Tobias, S., y Weissbrod, C. (1980). Anxiety and mathematics: an update. Harvard Educational Review, 50(1), 63-70.
Tsai, M.-J., Huang, L.-J., Hou, H.-T., Hsu, C.-Y., y Chiou, G.-L. (2016). Visual Behavior, Flow and Achievement in Game-Based Learning. Computers & Education, 98, 115-129. doi:10.1016/j.compedu.2016.03.011
Villalustre Martínez, L., y del Moral Pérez, M. E. (2015). Gamificación: Estrategia para optimizar el proceso de aprendizaje y la adquisición de competencias en contextos universitarios. Digital Education Review, 27.
Zabalza Beraza, M. A., y Zabalza Cerdeiriña, M. A. (2012). Innovación y cambio en las instituciones educativas. Rosario, Argentina: Homo Sapiens Ediciones.