Strategy for the development of research competence in university students: Irapuato Institute University case study
DOI:
https://doi.org/10.26439/ing.ind2024.n47.7223Keywords:
research, ability, college students, industrial engineeringAbstract
The research focuses on designing a strategy for the development of research competence in university students of the Industrial Engineering degree at the UII. The quantitative approach methodology is experimental with an intact natural group and a group with intervention, where the intervention will be to put into practice the Workshop "How to do Research in Engineering" to later apply an evaluative rubric, analyzing the data in Minitab Statistical Software using procedures hypothesis testing and confidence intervals to compare the means of the interventions. The results of the experiment with a p-value of 0.013 show a significant change in the dependent variable: research competence, achieving the design of the strategy for the development of research competence in students of the Industrial Engineering degree at the UII.
Downloads
References
Acevedo-Gutiérrez, L., Cartagena-Rendón, C., Palacios-Moya, L., & Gallegos-Ruiz, A. (2019). Análisis comparativo de mallas curriculares de programas tecnológicos de mercadeo. Revista CEA, 5(9), 97-112. https://doi.org/10.22430/24223182.1254
Amadio, M., Opertti, R., & Tedesco, J. (2014). Un currículo para el siglo xxi: desafíos, tensiones y cuestiones abiertas. Unesco. https://hdl.handle.net/20.500.12799/3126
Artaza, C. H. (2013). Análisis comparado de los diseños curriculares de las licenciaturas en bibliotecología y documentación de la Argentina. Investigación Bibliotecológica, 27(59), 93-120. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0187-358X2013000100005&script=sci_abstract
Cuevas, A., Hernández, R., Leal, B., & Mendoza, C. (2016). Enseñanza-aprendizaje de ciencia e investigación en educación básica en México. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 18(3), 187-200. http://redie.uabc.mx/redie/article/view/1116
De la Cruz, C. (2016). Metodología de la investigación tecnológica en ingeniería. Revista Ingenium, 1(1), 43-46. http://journals.continental.edu.pe/index.php/ingenium/article/view/392
Del Valle, L., & Mejía, L. (2016). Desarrollo de competencias científicas en la primera infancia. Un estudio de caso con los niños y las niñas del nivel de educación preescolar, grado transición, de la Institución Educativa Villa Flora, de la ciudad de Medellín. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 21(2), 217-226. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v21n02a06
Escobar-Pérez, J., & Cuervo-Martínez, Á. (2008). Validez de contenido y juicio de expertos: una aproximación a su utilización. Avances en Medición, 6, 27-36. https://www.humanas.unal.edu.co/lab_psicometria/application/files/9416/0463/3548/Vol_6._Articulo3_Juicio_de_expertos_27-36.pdf
Espinoza, E., Rivera, A., & Tinoco, N. (2016). Formación de competencias investigativas en los estudiantes universitarios. Atenas, 1(33). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=478049736004
Hernández, C. A. (2005, 11 de octubre). ¿Qué son las “competencias científicas”? Foro Educativo Nacional. http://www.acofacien.org/images/files/ENCUENTROS/DIRECTORES_DE_CARRERA/I_REUNION_DE_DIRECTORES_DE_CARRERA/ba37e1_QUE%20SON%20LAS%20COMPETENCIAS%20CIENTIFICAS%20-%20C.A.%20Hernandez.PDF
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación (4.a ed.). McGraw Hill.
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación (5.a ed.). McGraw Hill.
Holstermann, N., Grube, D., & Bögeholz, S. (2010). Hands-on activities and their influence on students’ interest. Research in Science Education, 40, 743-757. https://doi.org/10.1007/s11165-009-9142-0
Malagón-Plata, L. (2009). La pertinencia curricular: un estudio en tres programas universitarios. Educación y Educadores, 12(1), 11-27. https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/746
Oquendo, S. (2019). Estrategia para el desarrollo de la competencia investigativa en estudiantes de básica primaria. Encuentros, 17(2), 95-107. https://www.redalyc.org/journal/4766/476661510009/html/
Rangel, H. (2015). Una mirada internacional de la construcción curricular. Por un currículo vivo, democrático y deliberativo. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 17(1), 1-16. http://redie.uabc.mx/vol17no1/contenido-rangelt.html
Rodríguez, G., Gil, J., & García, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Aljibe.
Rodríguez-Mantilla, J. (2022, 13 de mayo). La competencia investigadora en los estudiantes universitarios. Aula Magna 2.0. https://cuedespyd.hypotheses.org/10645
Ruiz, M., Meneses, A., & Montenegro, M. (2014). Coherencia curricular y oportunidades para aprender Ciencias. Ciência & Educação (Bauru), 20(4), 955-970. https://doi.org/10.1590/1516-73132014000400012
Silva, L., Aquino, O., & Angeles, S. (2017, 20-24 de noviembre). La importancia de la evaluación curricular en las reformas curriculares de los planes de estudios de la Universidad Autónoma “Benito Juárez” de Oaxaca [Presentación de escrito]. XIV Congreso Nacional de Investigación Educativa COMIE, San Luis Potosí, México. https://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/2726.pdf
Streiner, D. L. (2003). Being inconsistent about consistency: When coefficient alpha does and doesn’t matter. Journal of Personality Assessment, 80(3), 217-222. https://doi.org/10.1207/S15327752JPA8003_01
Tamayo, M. (2005). Investigación para niños y jóvenes. Limusa.
