Methods and resources in alternative scientific instrumentation for teaching sciences and engineering

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26439/ing.ind2022.n.5807

Keywords:

scientific instruments, scientific experimentation

Abstract

As a result of the development of low cost and high-performance scientific instruments, it has been developed some experimental set ups, measurement methods and tools (numerical and graphic) in order to obtain trustable results. Some of the assays were proof of concept that, in spite of been qualitative, have been rescued taking into account their value in the understanding of physical and chemical phenomena useful for teaching Science and Engineering. Some cases, developed by using two of the resources normally standard in personal computers such as the microphone and web cam, for sound-based tests and visible light as well as Raman spectrometry, are presented. The techniques have been developed in support of the development of Scientific Alternative Instruments (ICA in Spanish).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Aurelio Arbildo López, Universidad de Lima, Facultad de Ingeniería y Arquitectura, Lima, Perú

    Doctor en Ingeniería Nuclear por la Universidad de Nuevo México, Estados Unidos. Magíster en Ciencias por la misma casa de estudios. Ingeniero químico por la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Ha sido director ejecutivo del Instituto Peruano de Energía Nuclear (IPEN) entre el 2002 y el 2007, donde años antes fue investigador y gerente de Investigación y Desarrollo del Centro Nuclear RACSO. Sus áreas de especialización corresponden a adquisición de datos, supervisión y control de procesos industriales con énfasis en instrumentación científica alternativa, sistemas inteligentes y visión artificial. Actualmente, es docente de Automatización Industrial e investigador en la Universidad de Lima; y gerente general de Sociedad Inducontrol Ingeniería S. A. C., compañía dedicada al control de procesos y automatización industrial.

  • Ernesto Daniel Buendía Platas, Universidad de Lima, Facultad de Ingeniería y Arquitectura, Lima, Perú

    Magíster en Arquitectura con mención en Gestión Empresarial por la Universidad Ricardo Palma. Ingeniero industrial por la Universidad de Lima. Tiene diez años de experiencia en la docencia en la Carrera de Ingeniería Industrial de la Universidad de Lima y más de ocho años de experiencia en el sector construcción gestionando proyectos inmobiliarios dedicados a la venta y renta de departamentos, enfocados en brindar soluciones integrales a los residentes de los edificios en el diseño y en el mantenimiento.

  • Eduardo H. Montoya Rossi, Universidad de Lima, Perú

    Doctor en Ciencias por la Universidad de Amberes, Bélgica. Magíster en Ciencias con mención en Química por la Universidad Peruana Cayetano Heredia. Docente ordinario del Departamento Académico de Fisicoquímica de la Facultad de Química e Ingeniería Química de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, con experiencia en enseñanza y práctica profesional de la fisicoquímica, el análisis químico instrumental y la instrumentación química. Ha publicado veinte artículos científicos originales en revistas indexadas en Scopus. Ha sido director de Investigación y Desarrollo del Instituto Peruano de Energía Nuclear (IPEN).

References

Dhankhar, D., Nagpal, A., & Rentzepis, P. M. (2021). Cell-phone camera Raman spectrometer. Review of Scientific Instruments, 92(5), 1-8. https://doi.org/10.1063/5.0046281

El Hammoumi, A., Motahhir, S., Chalh, A., El Ghzizal, A., & Derouich, A. (2018). Low-cost virtual instrumentation of PV panel characteristics using Excel and Arduino in comparison with traditional instrumentation. Renewables: Wind, Water, and Solar, 5(1), 1-16. https://doi.org/10.1186/s40807-018-0049-0

Kovarik, M. L., Clapis, J. R., & Romano-Pringle, K. A. (2020). Review of student-built spectroscopy instrumentation projects. Journal of Chemical Education, 97(8), 2185-2195. https://doi.org/10.1021/acs.jchemed.0c00404

Li, H., Liu, X., Li, L., Mu, X., Genov, R., & Mason, A. (2016). CMOS electrochemical instrumentation for biosensor microsystems: a review. Sensors, 17(12), 74. http://dx.doi.org/10.3390/s17010074

Li, T., Zhong, F., Pan, B., Li, Z., Huang, C., & Deng, Z. (2017). A brief review of OPT101 sensor application in near-infrared spectroscopy instrumentation for intensive care unit clinics. Sensors, 17(8), 1701. http://dx.doi.org/10.3390/s17081701

Montoya, E. H., Arbildo, A., & Baltuano, O. (2015). A homemade cost effective Raman spectrometer with high performance. Journal of Laboratory Chemical Education, 3(4), 67-75. http://article.sapub.org/10.5923.j.jlce.20150304.02.html

Emmanuel, N., Nair, R. B., Abraham, B., & Yoosaf, K. (2021). Fabricating a low-cost Raman spectrometer to introduce students to spectroscopy basics and applied instrument design. Journal of Chemical Education, 98(6), 2109-2116. https://pubs.acs.org/doi/10.1021/acs.jchemed.0c01028

Sinhaa, R. K., & Biswas, P. (2020). Structural elucidation of Levofloxacin and Ciprofloxacin using density functional theory and Raman spectroscopy with inexpensive lab-built setup [Resumen]. Journal of Molecular Structure, 1222, 128946 https://doi.org/10.1016/j.molstruc.2020.128946

Young, C. C., & Sung, I. A. (2020). Fabricating a Raman spectrometer using an optical pickup unit and pulsed power. Scientific Reports, 10, 11692. https://doi.org/10.1038/s41598-020-68650-7

Published

2022-04-22

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Methods and resources in alternative scientific instrumentation for teaching sciences and engineering. (2022). Ingeniería Industrial, 167-187. https://doi.org/10.26439/ing.ind2022.n.5807