Similar or Different? Value Profile of Secondary Students and Inmate Adolescent Offenders in Peru

Authors

  • Dora I. Herrera Pontificia Universidad Católica del Perú (Perú)
  • Rafael Gargurevich Pontificia Universidad Católica del Perú (Perú)
  • Hugo Morales Universidad de Oporto (Portugal)

DOI:

https://doi.org/10.26439/persona2017.n20.1739

Keywords:

values, adolescents, juvenile offenders

Abstract

In this study, we analyze if the values profiles between institutionalized youngsters (juvenile offenders) and regular school students are distant. A sample of 887 adolescents and youngsters (678 males and 209 females) were assessed. 539 participants were school students from private and public schools and 348 were institutionalized adolescents. The values variable was measured by the Portrait Values Questionnaire (PVQ), created by Schwartz, Melech, Lehmann, Burgess, Harris, & Queens (2001). Results show that both groups had very similar values. The correlation among them was high and positive (r(887) = .84, p < .01). It is concluded that probably values are not the main difference for these two groups. Then, for future preventive interventions, other socio-psychological variables could be prioritized.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Berrueta-Clement, J. R., Schweinhart, L. J., Barnett, W. S., y Weikart, D. P. (1987). The Effects of Early Educational Intervention on Crime and Delinquency in Adolescence and Early Adulthood. En J. D. Burchard, y S. N. Burchard (Eds.), Prevention of Delinquent Behavior. Primary Prevention of Psychopathology (vol. X) (pp. 220- 240). Newbury Park, CA: Sage.

Comisión Económica para América Latina y el Caribe (Cepal). (2008). Juventud y cohesión social en Iberoamérica: un modelo para armar. Santiago de Chile: Autor.

Herrera, D. (2002). Social Insertion of High School Graduates in Lima. A socio-psychological study. Lovaina: Katholieke Universiteit Leuven.

Herrera, D., Lagrou, L., y Lens, W. (2002). Inserción social en adolescentes. Un estudio sociopsicológico. Persona, 5, 167-190.

Herrera, D., y Lens, W. (2003). Perspectiva de tiempo futuro y valores en estudiantes universitarios y escolares. Ponencia presentada al 29 Congreso SIP. Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú.

Herrera, D., y Morales, H. (2005). Comportamiento antisocial durante la adolescencia: teoría, investigación y programas de prevención. Revista de Psicología PUCP, 23(2), 202-224.

Instituto Nacional de Estadística e Informática (INEI). (2012). Compendio estadístico 2012. Lima: Autor.

Karoly, L. A., Greenwood, P. W., Everingham, S. S., Houbé, J., Kilburn, M. R., Rydell, C. P., Sanders, M., y Chiesa, J. (1998). Investing in Our Children: What We Know and Don’t Know about the Costs and Benefits of Early Child Interventions. Santa Mónica, CA: Rand.

Lau, G., y Braun, R. (2002). Desarrollo de un programa de inclusión de ejes transversales en el Programa de EE. GG. Universidad de Lima. Documento inédito.

Locke, E. (2000). The Prime Movers: Traits of the Great Wealth Creators. Nueva York: AMACOM. Moffitt, T. E. (1993a). Adolescence Limited and Life-Course-Persistent Antisocial Behavior: A Developmental Taxonomy. Psychological Review, 100(4), 674-701.

Moffitt, T. E. (1993b). The neuropsychology of conduct disorder. En J. E. Richters y D. Cicchetti (Eds.), Developmental perspectives on conduct disorder. Special issue of Development and Psychopathology, 5, 135-151.

Moffitt, T. E. (1996). Editorial: A primer on measuring children’s antisocial behaviors. Journal of the American Medical Association, 275(5), 403-404.

Moffitt, T. E., Lynam, D. R., y Silva, P. A. (1994). Neuropsychological Tests Predict Persistent Male Delinquency. Criminology, 32, 101-124.

Morales, H. (junio del 2004). El adolescente infractor en conflicto con la ley penal: una perspectiva sociopsicológica del Sistema de Justicia Penal Juvenil en el Perú. Psicólogo Interamericano, Boletín de la Sociedad Interamericana de Psicología, 84, 2-15.

Morales, H. (2005a). Consumo de alcohol y sustancias psicoactivas entre adolescentes en conflicto con la ley penal. Un análisis descriptivo. Revista Peruana de Drogodependencias, 3, 1.

Morales, H. (2005b). Estado del arte en el estudio del desarrollo del comportamiento criminal durante la adolescencia: implicancias para el diseño de políticas eficaces de prevención de la delincuencia juvenil y la administración de justicia penal juvenil. Ponencia presentada en el Eleventh United Nations Congress on Crime Prevention and Criminal Justice. Bangkok, 18-26 de abril.

Organización Internacional del Trabajo (OIT). (2012). Transiciones juveniles y trayectoria laboral. El caso peruano. Lima: Autor.

Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD). (2002). Informe sobre Desarrollo Humano. Madrid: Mundi Prensa Libros.

Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD). (2003). Informe sobre Desarrollo Humano. Madrid: Mundi Prensa Libros.

Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD). (2005). Informe sobre Desarrollo Humano. Madrid: Mundi Prensa Libros.

Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD). (2006). Informe sobre Desarrollo Humano. Madrid: Mundi Prensa Libros.

Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD). (2013). Informe Regional de Desarrollo Humano 2013-2014.

Seguridad ciudadana con rostro humano. Diagnóstico y propuestas para América Latina. Nueva York: Alfa Omega Impresores.

Rokeach, M. (1973). The Nature of Human Values. Londres: Collier-Macmillan.

Ros, M., y Gouveia, V. (2001). Psicología social de los valores humanos. Madrid: Biblioteca Nueva.

Schmitz, J. (2007). Justicia para crecer. Lima: Terres des hommes/Encuentros.

Schwartz, S. (1996). Value priorities and behavior: Applying a theory of integrated value systems. En C. Seligman, J. M. Olson y M. P. Zanna (Eds.), The Psychology of Values. The Ontario Symposium (vol. 8). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

Schwartz, S., Melech, G., Lehmann, A., Burgess, S., Harris, M., y Queens, V. (2001). Extending the Cross-Cultural Validity of the Theory of Basic Human Values with a Different Method of Measurement. Journal of Cross-Cultural Psychology, 32, 519-542.

Secretaría Nacional de la Juventud (Senaju). (2012). 1.a ENAJUV. Encuesta Nacional de la Juventud. Resultados finales. Lima: Programa Conjunto Juventud, Empleo y Migración.

Downloads

Published

2017-12-11

Issue

Section

Articles

How to Cite

Similar or Different? Value Profile of Secondary Students and Inmate Adolescent Offenders in Peru. (2017). Persona, 20(020), 55-68. https://doi.org/10.26439/persona2017.n20.1739