Restorative justice as a solution to violence in schools

Authors

  • Jannet Jackelyne García León Universidad de Lima, Lima, Perú.

DOI:

https://doi.org/10.26439/iusetpraxis2024.n058.6919

Keywords:

restorative justice, educational transformation, peaceful coexistence, children’s rights, educational system

Abstract

In the current context, where progressive autonomy and integral protection are fundamental values in internal regulations related to the rights of children and adolescents, it is essential to recognize the need for peaceful coexistence. Restorative justice emerges as an alternative to actions such as bullying. In this sense, this article aims to examine how the implementation of restorative approaches can contribute to reversing the negative effects of prolonged isolation, fostering a culture of respect, dialogue, and responsibility in educational institutions. Additionally, possible challenges and benefits associated with the application of restorative justice in the educational field will be addressed, with the goal of enriching the debate and offering innovative perspectives to improve school coexistence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Jannet Jackelyne García León , Universidad de Lima, Lima, Perú.

    Abogada por la Universidad de Lima (Perú). Magíster en Derecho Constitucional y Derechos Humanos por la Universidad Nacional de Piura. Conciliadora extrajudicial.

References

Albertí, M., & Pedrol, M. (2017). El enfoque restaurativo en el ámbito educativo. Cuando innovar la escuela es humanizarla. Educació Social. Revista d’Intervenció Socioeducativa, 67, 47-72. https://doi.org/10.34810/EducacioSocialn67id328397

Amaya, C. (2016). Los imaginarios sociales, el pensamiento crítico y la noviolencia, una forma para enfrentar el acoso escolar. Estudios Pedagógicos, 42(3), 27-48. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052016000400002

British Council Peru. (2018). La transformación de la escuela en el Perú. https://www.britishcouncil.pe/sites/default/files/transformingschoolsv3.pdf

Britto, D. (2010). Justicia restaurativa. Reflexiones sobre la experiencia en Colombia. Universidad Técnica Particular de Loja. https://www.icbf.gov.co/system/files/justicia_restaurativa._reflexiones_sobre_la_experiencia_de_colombia.pdf

Corte Constitucional de Colombia. Sala Tercera de Revisión de la Corte Constitucional. Sentencia T-917/06 del 2006 (M. P. Manuel José Cepeda Espinosa: 30 de

noviembre del 2006). https://www.corteconstitucional.gov.co/relatoria/2006/

t-917-06.htm

Decreto Supremo 010-2012-ED. Aprueba el Reglamento de la Ley 29719, Ley que promueve la convivencia sin violencia en las instituciones educativas. 3 de junio del 2012. Diario oficial El Peruano. https://spij.minjus.gob.pe/spij-ext-web/#/detallenorma/H1056601

Elbedour, S., Alqahtani, S., El Sheikh, I., Bawalsah, J., Booker-Ammah, B., & Turner, F. (2020). Cyberbullying: Roles of school psychologists and school counselors in addressing a pervasive social justice issue. Children and Youth Services Review, 109. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2019.104720

Espelage, D., Ingram, K., Sung, J., & Merrin, G. (2022). Bullying as a developmental

precursor to sexual and dating violence across adolescence: Decade in review.

Trauma, Violence & Abuse, 23(4), 1358-1370. https://doi.org/10.1177/

Forsberg, C. (2022). The importance of being attentive to social processes in school bullying research: Adopting a constructivist grounded theory approach. International Journal of Bullying Prevention, 4, 180-189. https://doi.org/10.1007/s42380-022-00132-y

Gimnasio Sabio Caldas. (2018). La justicia restaurativa en entornos educativos. https://tdh-latam.org/wp-content/uploads/2018/07/La-Justicia.pdf

Ley 29719 del 2011. Ley que promueve la convivencia sin violencia en las instituciones educativas. 25 de junio del 2011. Diario oficial El Peruano. https://spij.minjus.gob.pe/spij-ext-web/#/detallenorma/H1034168

Lodi, E., Perrella, L., Lepri, G., Scarpa, M., & Patrizi, P. (2022). Use of restorative justice and restorative practices at school: A systematic literature review. Int. J. Environ. Res. Public Health, 19(96), 1-34. https://doi.org/10.3390/ijerph19010096

Mediación y Violencia. (9 de julio de 2012). Justicia restaurativa y bullying en las escuelas. http://mediacionyviolencia.com.ar/practicas-restaurativas-en-las-escuelas/

Medina, N., & Arbeláez, M. (2010). La institución educativa en casos de intentos de suicidio en adolescentes de Rionegro (Antioquia) y la necesidad de justicia restaurativa. Revista Universidad Católica de Oriente, 23(30), 111-117.

Nima, E., & Vasquez, L. (2023). La justicia restaurativa como mecanismo de prevención del Bullying para adolescentes infractores de la provincia de Piura [Tesis de licenciatura, Universidad Cesar Vallejo]. Repositorio Institucional de la Universidad César Vallejo. https://hdl.handle.net/20.500.12692/115230

Supriyanto, A., Prasetiawan, H., & Wahyudi, A. (2018). Identifikasi Perilaku Bullying di Tingkat Sekolah Menengah. Jurnal Fokus Konseling, 4(2), 192-197. https://ejournal.umpri.ac.id/index.php/fokus/article/view/627

Terre des hommes Lausanne - Brasil. (2015). Modelo de acción para prevención de violencia y prácticas restaurativas en contextos escolares. Fortaleza.

Zehr, H., & Gohar, A. (2002). The little book of restorative justice. Intercourse

Zurita, F., Castro, M., & Chacón, R. (2018). Análisis de la influencia de la modalidad deportiva sobre la victimización en escolares de Primaria. ESHPA. Education, Sport, Health and Physical Activity, 2(1), 2-15. http://dx.doi.org/10.30827/Digibug.49832

Published

2024-09-23

Issue

Section

Articles

How to Cite

Restorative justice as a solution to violence in schools. (2024). Ius Et Praxis, 058, 51-68. https://doi.org/10.26439/iusetpraxis2024.n058.6919