Tatuajes y acrobacias. La imagen del chamán en la América precolombina
DOI:
https://doi.org/10.26439/en.lineas.generales2023.n009.6511Keywords:
shaman, rock art, Formative period, Cupisnique pottery, Chavín cultureAbstract
Both anthropology and ethnohistory have addressed shamanism for a long time. In the five continents, especially in Asia and Africa, shamans and shamanism have been important subjects and have generated extensive academic literature on the origins of culture and especially of religion. Unfortunately, in the case of the central Andes, these studies have focused much more on contemporary shamans or on the brief pieces of information that chroniclers left us during the Spanish conquest. To know more about the origin of these individuals who connected the living, the ancestors, and the divinities, we must resort to another science: archaeology. Material remains of the past, be them pottery, lithic carvings, or rock art, will shed light on the life of these men who acted as healers, oracles, and priests.
Downloads
References
Arrien, A. (1999). Las cuatro sendas del chamán: el guerrero, el sanador, el vidente, el maestro. Gaia Ediciones
Campbell, J. (2014). El héroe de las mil caras. Psicoanálisis del mito (2.a ed.). Fondo de Cultura Económica. https://www.fondodeculturaeconomica.com/Ficha/9786071620132/F
Chaumeil, J.-P. (1999). El otro salvaje: chamanismo y alteridad. Amazonía Peruana, (26), 7-30. https://doi.org/10.52980/revistaamazonaperuana.vi26.95
Clottes, J., & Lewis-Williams, D. (2010). Los chamanes de la prehistoria. Ariel. https:// marisabelcontreras.files.wordpress.com/2015/11/los-chamanes-de-la-prehistoria.pdf
Elera, C. G. (1993). El complejo cultural Cupisnique: antecedentes y desarrollo de su ideología religiosa. En L. Millones & Y. Onuki (Eds.), El mundo ceremonial andino (pp. 229-257). Senri Ethnological Studies; National Museum of Ethnology. https://docplayer.es/110002593-No-37-el-mundo-ceremonial-andino-editado-por-luis-millones-yoshio-onuki-national-museum-of-ethnology-phone.html
Elera, C. G. (1994). El shamán del Morro de Eten: antecedentes arqueológicos del shamanismo en la costa y sierra norte del Perú. En L. Millones & M. Lemlij (Eds.), En el nombre del Señor: shamanes, demonios y curanderos del norte del Perú (pp. 22-51). Biblioteca Peruana de Psicoanálisis; Seminario Interdisciplinario de Estudios Andinos.
Eliade, M. (2009). El chamanismo y las técnicas arcaicas del éxtasis. Fondo de Cultura Económica. https://www.academia.edu/36915021/Eliade_Mircea_El_Chamanismo_y_las_Tecnicas_Arcaicas_del_Extasis_pdf
García Moll, R. (1999). Tlatilco, prácticas funerarias. Arqueología Mexicana, 7(40), 20-23.
Narby, J., & Huxley, F. (2005). Chamanes a través de los tiempos. Quinientos años en la senda del conocimiento. Editorial Kairos.
Saunders, N. (1998). Icons of power. Feline symbolism in the Americas. Routledge.
Vela, E. (2021). Contorsionista. Tlatilco, Estado de México. Arqueología Mexicana, (96), 20-21. https://arqueologiamexicana.mx/mexico-antiguo/5-contorsionista-tlatilco-estado-de-mexico