Relationship between academic achievement motivation, self-efficacy, and the attitude to write a thesis

Authors

  • Fernando Gabriel Ruiz-Dodobara Universidad de Lima (Perú)

DOI:

https://doi.org/10.26439/persona2005.n008.898

Keywords:

Academic achievement motivation, self, evaluated efficacy for writing a thesis, disposition to write a thesis

Abstract

This paper is the report of a study about the problems which psychology students have to resolve when they write a thesis for obtaining the degree. In the frame of this study three variables were considered: academic achievement motivation, selfevaluated autoefficacy for writing a thesis, and the will to write her. A sample of´psychology students in the last academic semesters of three privates universities answered the psychometric reactives used for this study. The author comments the relationships between the variables and their intensity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alarcón, R. (1991). Métodos y diseños de investigación del comportamiento. Lima: Universidad Cayetano Heredia.

Anastasi, A. & Urbina S. (1998). Tests psicológicos (7a. ed.). México D.F.: Prentice Hall.

Aron, A. & Aron, E. (2001). Estadística para psicología (2a. ed.). Buenos Aires: Prentice Hall.

Ausubel, D. P. (1995). Psicología educativa. Un punto de vista cognoscitivo. México D.F.: Trillas.

Bandura, A. (1995). Exercise of personal and collective efficacy. En: Bandura, A. (Ed.), Self-efficacy in changing societies (pp. 1-45). Cambrigde, Massachussets: Cambridge University Press.

Bandura, A. (2001). Guía para la construcción de Escalas de autoeficacia. Córdoba (Argentina): Universidad Nacional de Córdoba. [en línea].

http://www.google.com.pe/search?q=cache:LwoZEUC_ORYJ:www.revistaevaluar.com.ar/effguideSpanish.htm+gu por cientoC3 por cientoADa+para+la+construcci por cientoC3 porcientoB3n+de+escalas+de+autoeficacia+universidad+de+c por cientoC3por cientoB3rdoba&hl=es

Bandura, A. (1997). Self-efficacy. The exercise of control. Nueva York: W. H. Freeman and Company.

Barberá, E. & Cantero, Ma. J. (1996). Motivación de logro y categorización de género. En: Garrido, I. (Ed.). Psicología de la motivación (pp. 287-307). Madrid: Síntesis.

Barberá, E. & Molero, C. (1996). Motivación social. En: Garrido, I. (Ed.). Psicología de la motivación (pp. 163-194). Madrid: Síntesis.

Campos, A. (1993). Manual para la estructuración de la tesis universitaria. Lima: Unifé.

Cattell, R. & Kline, P. (1982). Análisis científico de la personalidad y la motivación. Madrid: Pirámide.

Chóliz, M. (1995). Prácticas de psicología de la motivación y de la emoción. Valencia: PromoLibro.

De Santamaría, Ma. C. (1991). Motivación de logro. En: Mankeliunas, M. (Ed.). Psicología de la motivación (pp. 177- 200). México: Trillas.

Hackett, G. (1995). Self-efficacy in career choice and educational development. En: Bandura, A. (Ed.). Self-efficacy in Changing Societies (pp. 232-258). Cambridge, Massachussetts: University of Cambridge Press.

Hellriegel, D. (1998). Comportamiento organizacional. (8a. ed.). México: Thomson.

Hernández, S. & Fernández, C. (1995). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.

McClelland, D. (1967). The achieving society. Nueva York: The Free Press. Merani, A. Diccionario de psicología. México: Grijalbo.

Myers, D. (2000). Psicología social. (6a. ed.). Bogotá: McGraw-Hill.

Nunnally, J. & Bernstein, I. (1995). Teoría psicométrica. (2a. ed.). México: McGraw-Hill.

Pajares, F. (1996). Self-efficacy Beliefs in Academic Settings. En: Riding, R. & Rayner, S. (Eds). Perception (pp. 239- 266). Londres: Ablex Publishing. [en línea]. http://www.emory.edu/EDUCATION/mfp/efftalk.html

Pajares, F. (2002). Overview of social cognitive theory and self-efficacy. Atlanta: Emory University. [en línea]. http://www.emory.edu/EDUCATION/mpf/eff.html

Pajares, F. (1996). Assesing self-efficacy beliefs and academic outcomes: The case for specificity and correspondence. Annual Meeting of the American Educational Research Association. Nueva York. [en línea]. http://www.emory.edu/EDUCATION/mfp/aera2.html

Pajares, F. & Schunk, D. (2001). Self belief , and school achievement. [en línea]. http://www.emory.edu/EDUCATION/mfp/PajaresSchunk2001.htm

Papalia, D. & Wendkos S. (1987). Psicología. México: McGraw-Hill.

Pontificia Universidad Católica del Perú. Estudios de la especialidad de psicología. [en línea]. http://www.pucp.edu.pe/fac/llcchh/psicologia.htm

Pozo, A. (2003). Personalidad, autocontrol, autorregulación y autoeficacia en el ámbito familiar. En: Polaino, A. (Ed). Fundamentos de desarrollo de la personalidad (pp. 408-424). Madrid: Rialp.

Santrock, J. W. (2002). Psicología de la educación. México: McGraw-Hill.

Thornberry, G. (2003). Relación entre Motivación de Logro Académico y Rendimiento Académico en alumnos de colegios limeños de diferente gestión. Tesis para obtener el título de licenciado en psicología. Lima: Universidad de Lima.

Universidad de Lima (2003). Presentación de la carrera de psicología. [en línea]. http://fresno.ulima.edu.pe/sf/sf_bd5001.nsf/default/car?OpenDocument&dn=1.1

Universidad Femenina (2003). Presentación de la carrera de psicología. [en línea]. http://www.unife. edu.pe/psicol/psicol.html

Universidad Ricardo Palma (2003). Presentación de la carrera de psicología. [en línea]. http://www.urp. edu.pe/

Woolfolk, A. E. (1996). Psicología educativa. (6a. ed.). México: Prentice Hall.

Zimmerman, B. J. (1995). Self-efficacy and educational development. En: Bandura, A. (Ed.). Self-efficacy in changing societies (pp. 202-231). Cambridge, Massachusetts: University of Cambridge Press

Downloads

Published

2005-11-04

Issue

Section

Articles

How to Cite

Relationship between academic achievement motivation, self-efficacy, and the attitude to write a thesis. (2005). Persona, 8(008), 145-170. https://doi.org/10.26439/persona2005.n008.898