Psychometric adaptation of the Syntax Module of the Objective and Criterial Language Inventory
DOI:
https://doi.org/10.26439/persona2005.n008.895Keywords:
Language, syntactic development, validity, reliabilityAbstract
The aim of the current study was to analyze the validity and reliability of the Syntax Module of the Objective and Criterial Language Inventory (BLOC). Participants were 124 children, with ages ranged from 6 to 8 years old, both male and female in two groups: 90 children without language disorders and 34 children with language disorders. Results shown that the scores of the syntax Module of BLOC were reliable. It was also concluded that this test has a construct validity, due to the fact that the item-test correlation for every scale demonstrated to be significant, the correlation matrix reported significant associations between the scales and factor analysis showed that there is one single dominant factor
Downloads
References
Acosta, V. & Moreno, A. (1999). Dificultades del lenguaje en ambientes educativos: Del retraso al trastorno específico del lenguaje. Barcelona: Masson.
Acosta, V. et al., (1996). La evaluación del lenguaje: Teoría y práctica del proceso de evaluación infantil. Málaga: Ediciones Alijibe.
Bloom, L. & Lahey, M. (1978). Language development and language disorders. New York: John Wiley And Sons.
Chomsky, N. (1970). Aspectos de la teoría de la sintaxis. Madrid: Aguilar.
Clemente, R. (1995). Desarrollo del lenguaje: Manual para profesionales de la intervención en ambientes educativos. Barcelona: Octaedro.
Escurra, L. M. (1988). Cuantificación de la validez de contenido por el criterio de jueces. Revista de Psicología, 6, 103- 111.
Fernández, M. & Anula, A. (1995). Sintaxis y cognición. Madrid: Editorial Síntesis. Fernández, W. (1990). Curso completo de lengua española. Lima: Editorial San Marcos.
Inurritegui, S. (2004). Adaptación psicométrica y elaboración de baremos del Módulo de Sintaxis de la Batería de Lenguaje Objetiva y Criterial. Tesis para optar el título de licenciada en psicología. Lima: Universidad de Lima, Facultad de Psicología. Martínez Celdrán, E. (1998). Lingüística: Teoría y aplicaciones. Barcelona: Masson.
Matos, L. (1998). Análisis de la validez de la prueba Illinois de habilidades psicolingüísticas (ITPA). Tesis para optar el título de licenciada en psicología. Lima: Universidad de Lima, Facultad de Psicología. Muñiz, J. (1996). Psicometría. Madrid: Universitas.
Nunnally, J. & Bernstein, I. (1995). Teoría psicométrica. México DF: MacGrawHill. Piaget, J. (1961). La formación del símbolo en el niño. México DF: Fondo de Cultura Económica.
Puyuelo, M.; Rondal, J. & Wiig, E. (2000). Evaluación del lenguaje. Barcelona: Masson.
Puyuelo, M. (1995). Revisión sobre los procedimientos de evaluación del lenguaje. Historia y actualidad de los métodos de evaluación. Revista de Logopedia, Foniatrìa y Audiologìa, 15(2), 76-93.
Puyuelo, M. et al., (1998a). Batería de Lenguaje Objetiva y Criterial (BLOC). Manual de evaluación. Barcelona: Masson.
Puyuelo, M. et al., (1998b). Batería de Lenguaje Objetiva y Criterial (BLOC). Manual de imágenes y administración: Sintaxis. Barcelona: Masson.
Renom, J., Solanas, A. & Puyuelo, M. (1995). Análisis psicométrico de una prueba de lenguaje y su adaptación informática. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología, 15(2), 121-137.
Triadó, C. & Forns, M. (1989). La evaluación del lenguaje: una aproximación evolutiva. Barcelona: Paidós.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Acceptance for publication implies the transfer of printing and reproduction rights, by any form and means, to the publisher, while the author retains the intellectual property of the article.