Psychometric Adaptation and Scaling of Morphology Module of the Battery of Objective and Criterial Language (BOCL) in children ages 6, 7 and 8, of middle class Lima
DOI:
https://doi.org/10.26439/persona2004.n007.890Keywords:
Language, syntactic development, validity, reliabilityAbstract
The present study had as an objective the psychometric adaptation of the module of morphology of the battery BOCL (Battery of Objective and Criterial Language). The module, linguistically adapted, was applied to 122 students of both sexes (32 with language disabilities), of ages between 6 and 8 years, of middle class metropolitan Lima. The results showed that the adaptation scores were reliable. Thus, it was concluded that the test had construct validity (measured through the item analysis and factorial analysis) and criterion validity (studied through the groups’ comparison). Percentiles of the adapted module of Morphology are presented.
Downloads
References
Acosta, V. & Moreno, A (1999). Dificultades del lenguaje en ambientes educativos. Del retraso al trastorno específico del lenguaje. Barcelona: Masson.
Aguado, G. (2000). El desarrollo del lenguaje de 0 a 3 años. Bases para un diseño curricular en la educación infantil. Madrid: CEPE.
Aguado, G. (1999). Trastorno específico del lenguaje. Retraso de lenguaje y disfasia. Málaga: Aljibe.
Aguado G. (1989). El desarrollo de la morfosintaxis en el niño. Madrid: CEPE.
Berko, J. & Bernstein, H. (1999). Psicolingüística. 2.a edición. Madrid: McGrawHill.
Bloom, L. & Lahey, M. (1978). Language development and language disorders. Nueva York: John Wiley and Sons.
Clemente, A. (1997). Desarrollo del lenguaje. Manual para profesionales de la intervención en ambientes educativos. 2.a reimpresión. Barcelona: Ediciones Octaedro.
De Vega, M. & Cuetos, F. (Comps.) (1999). Psicolingüística del español. Madrid: Editorial Trotta.
Escurra, L.M (1988). Cuantificación de la validez de contenido por criterio de jueces. Revista de Psicología, 6(1-2), 103- 111.
Gili Gaya, S. (1979). Resumen práctico de gramática española. Barcelona: Biblograf.
Martínez, E. (1998). Lingüística. Teorías y aplicaciones. Barcelona: Barcelona. S.A.
Matos, L. (1998). Análisis de la validez de la prueba Illinois de habilidades psicolingüísticas (ITPA). Tesis para optar el título de licenciada en psicología. Universidad de Lima.
Muñiz, J. (1996). Psicometría. Madrid: Editorial Universitaria.
Nunnally, J. (1991). Teoría psicométrica. México: Editorial Trillas.
Ochoa, L. & Giménez, J. A. Spanish 301 [en línea]. Gramática avanzada y composición. Fichas gramaticales. [consulta: febrero del 2001]
Puyuelo, M.; Wiig, E.; Renom, J. & Solanos, A. (1998). Batería de Lenguaje Objetiva y Criterial. Barcelona: Editorial Masson.
Puyuelo, M., Rondal, J. & Wiig, E. (2000). Evaluación del lenguaje. Madrid: Editorial Masson.
Puyuelo, M.; Solanas, A.; Renom, J.; Wiig, E. (2002). BLOC. Screening. Barcelona: Editorial Masson.
Real Academia Española (1979). Esbozo de una nueva gramática de la lengua española. Madrid: Espasa Calpe.
Rodríguez, O.; Berruecos & Paz, Ma. (1993). La adquisición del español como lengua materna. Bibliografía descriptiva. México D.F.: Colegio de México.
Sánchez, H. & Reyes, C. (2002). Metodología y diseños en la investigación científica. Lima: Editorial Universitaria.
Rondal, J. & Seron, X. (1995). Trastornos del lenguaje I. Lenguaje oral, escrito, neurolingüístico. Barcelona: Paidós.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Acceptance for publication implies the transfer of printing and reproduction rights, by any form and means, to the publisher, while the author retains the intellectual property of the article.