Critical thinking disposition among students of a public university in Lima Metropolitan Area

Authors

  • Ana Esther Delgado Vásquez Universidad Nacional Mayor de San Marcos (Perú)
  • Luis Miguel Escurra Mayaute Universidad Nacional Mayor de San Marcos (Perú)
  • María Clotilde Atalaya Pisco Universidad Nacional Mayor de San Marcos (Perú)
  • Juan Pequeña Constantino Universidad Nacional Mayor de San Marcos (Perú)
  • Rolando Santiago Solís Narro Universidad Nacional Mayor de San Marcos (Perú)
  • David Marcial Álvarez Flores Universidad Nacional Mayor de San Marcos (Perú)
  • William Jesús Torres Acuña Universidad Nacional Mayor de San Marcos (Perú)
  • Abel Cuzcano Zapata Universidad nacional Mayor de San Marcos (Perú)
  • Esther Alicia Castro Celis Universidad Nacional Mayor de San Marcos
  • Rosa Emilia Rodríguez Tarazona Universidad Nacional Mayor de San Marcos (Perú)

DOI:

https://doi.org/10.26439/persona2019.n022(2).4565

Abstract

Critical thinking disposition was researched in male and female students from different professional areas of a public university in Lima Metropolitan Area. One thousand three hundred seventy-six (1,376) university students were recruited using a non-probability quota sampling. Comparisons were made considering the participants’ different professional areas and sex. The results show that there are only significant statistical differences in the Curiosity dimension of the test according to the profes­sional areas of the university.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alarcón, R. (2008). Métodos y diseños de investigación del comportamiento. Lima: Universidad Ricardo Palma.

Bejarano, M. Galván, F. y López, B. (2014). Pensamiento crítico y motivación hacia el pensamiento crítico en estudiantes de Psicología. Aletheia, 6(2), 202-223.

Recuperado de http://aletheia.cinde.org.co/index.php/ALETHEIA/article/view/218

Boisvert, J. (2004). La formación del pensamiento crítico. México, D. F.: Fondo de Cultura Económica.

Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Hillsdale: Lawrence Earlbaum Associates.

Çubukcu, Z. (2006). Critical thinking dispositions of the Turkish teacher candidates. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 5(4), 22-36.

Recuperado de www.tojet.net/volumes/v5i4.pd

Delgado, A. E., Escurra, L. M. y Torres, W. (2006). La medición en Psicología y Educación: teoría y aplicaciones. Lima: HOZLO S.R.L.

Dewey, J. (1933). How we think. Boston: D. C. Heath.

Recuperado de https://ia801406.

us.archive.org/17/items/howwethink000838mbp/howwethink000838mbp.pdf

Ennis, R. H. (1986). A taxonomy of critical thinking dispositions and abilities. In J. B. Baron y R. J. Sternberg (eds.), Teaching thinking skills. New York: Freeman.

Ennis, R. H. (2011). The nature of critical thinking: An outline of critical thinking dispositions and abilities.

Recuperado de http://faculty.education.illinois.edu/rhennis/ documents/TheNatureofCriticalThinking_51711_000.pdf

Escurra, L. y Delgado, A. (2008a). Construcción de la escala de disposición hacia el pensamiento crítico utilizando el modelo de Samejima en alumnos universitarios de la ciudad de Lima. Teoría e Investigación en Psicología, 18(1), 41-72.

Escurra, M. y Delgado, A. (2008b). Relación entre disposición hacia el pensamiento crítico y estilos de pensamiento en alumnos universitarios de Lima metropolitana. Persona. Revista de la Facultad de Psicología. Universidad de Lima (11), 143-175.

Facione, P. (1990). The Delphi Report, Critical Thinking: A Statement of Expert Consensus for Purposes of Educational Assessment and instruction. Millbrae: The California Academic Press.

Facione, P. A., Giancarlo, C. A., Facione, N. C. y Gainen, J. (1995). The disposition toward Critical Thinking. Journal of General Education, 44(1), 1-25.

Recuperado de https:// www.insightassessment.com/content/.../file/Disposition_to_CT_1995_JGE.pdf

Facione, P. y Facione, N. (1992). The California Critical Thinking Dispossitions Inventory (CCTDI); and the CCTDI Test manual. Millbrae: California Academic Press.

Facione, P. A., Facione N. C. y Giancarlo C. A. (1997). Professional judgement and the disposition toward critical thinking. Millbrae: California Academic Press.

Facione, P. A., Facione, N. C., Giancarlo, C. A. y Gainen, J. (2000). The disposition toward Critical Thinking: Its Character, Measurement, and Relationship to Critical Skill. Informal Logic, 20(1), 61-84. ojs.uwindsor.ca/ojs/leddy/index.php/informal_logic/ article/download/2254/1698

García, I., Graterol, V. y Triviño, A. (2014). Potencialización del pensamiento: ser estratégico por medio del juego. Trabajo de grado para optar el título de Licenciatura en Pedagogía Infantil. Chía: Universidad de la Sabana.

Recuperado de http:// intellectum.unisabana.edu.co/handle/10818/11199

León, F. (2014). Sobre el pensamiento reflexivo, también llamado pensamiento crítico. Propósitos y Representaciones, 2(1), 161-214. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2014. v2n1.56

López, G. (2012). Pensamiento crítico en el aula. Docencia e Investigación (22), 41-60.

Perea, L. (2017). Disposición hacia el pensamiento crítico y su relación con el rendimiento académico en estudiantes del curso de Metodología de la Investigación de una Universidad Privada de Lima Metropolitana. Tesis para optar el grado académico de Maestro en Educación con mención en Docencia e Investigación en Educación Superior. Lima: Universidad Peruana Cayetano Heredia.

Recuperado de http:// repositorio.upch.edu.pe/bitstream/handle/upch/945/Disposicion_Perea%20 Romero%2C%20Lizette.pdf?sequence=3&isAllowed=y

Sánchez, H. y Reyes, C. (2015). Metodología y diseños en la investigación científica. Lima: Business Support Aneth S.R.L.

Siegel, H. (1990). Critical Thinking as an Educational Ideal. New York: Routledge.

Sierra, J., Carpintero, E. y Pérez, L. (2010). Pensamiento crítico y capacidad intelectual. FAISCA, 15(17), 98-110. Recuperado de http://revistas.ucm.es/index.php/FAIS/ article/view/8505

Torres, N. (2011). Influencia de las disposiciones en el desarrollo del pensamiento crítico y el aprendizaje de las Ciencias Naturales. Educar em Revista, Curitiba, Brasil [on line], 41, 247-259.

Recuperado de www.scielo.br/pdf/er/n41/16.pd

Velásquez, M. y Figueroa, H. (2010). Desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes de las carreras universitarias de mayor demanda de El Salvador. Panorama, 6(10), 7-20.

Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4780115.pdf

Downloads

Published

2019-11-07

Issue

Section

Articles

How to Cite

Critical thinking disposition among students of a public university in Lima Metropolitan Area. (2019). Persona, 22(2), 67-92. https://doi.org/10.26439/persona2019.n022(2).4565

Most read articles by the same author(s)