Heuristics in evaluating the usability of mobile applications – concepts and application

  • Izabella Barros Centro Universitário Alves Faria – UNIALFA, Brasil
  • Filipe de Assis Santos Centro Universitário Alves Faria – UNIALFA, Brasil
  • Sharon Candini Centro Universitário Alves Faria – UNIALFA, Brasil
  • Marcos Dias de Paula Centro Universitário Alves Faria - UNIALFA, Brasil
Keywords: Information Technology, mobile applications, interface, usability, heuristics

Abstract

Usability is an essential factor in the development of products and interfaces, seeking to ensure that users can use a system effectively, efficiently and satisfactorily. The International Organization for Standardization (ISO) and International Electrotechnical Commission (IEC) definition highlights that usability is related to the ability of a product to be used by specific users to achieve specific goals in a given context. There are several heuristics and principles that can be applied to evaluate and improve the usability of interfaces. Among them, the principles of efficiency, learnability, memorability, satisfaction and errors stand out. This article presents, through a bibliographic review methodology, the concepts and applications of usability heuristics, their importance in the evaluation of mobile applications and also presents Nielsen’s heuristics as the most used basis in the development of systems for evaluating the usability of mobile applications.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Izabella Barros, Centro Universitário Alves Faria – UNIALFA, Brasil

Graduada en Ingeniería de So­ftware por el Centro Universitario Alves Faria (UNIALFA), Brasil. Consultora de soluciones personalizadas, se desempeña como desarrolladora full-stack en Capgemini. Trabajó como desarrolladora web y móvil durante su pasantía en SICTEC Secretaría Municipal de Innovación, Ciencia y Tecnología de la Cámara Municipal de Goiânia, en el estado de Goiás. Posee experiencia en desarrollo de so­ftware, tecnología, planificación y métodos ágiles.

Filipe de Assis Santos , Centro Universitário Alves Faria – UNIALFA, Brasil

Graduado en Ingeniería de So­ftware por el Centro Universitario Alves Faria (UNIALFA), Brasil. Cuenta con más de diez años de experiencia en el área de desarrollo de so­ftware y se destaca por su experiencia en pruebas automatizadas; trabaja en la mayor empresa de recursos humanos de Brasil. Es co-fundador e ingeniero de so­ftware de Sistema Cotar, plataforma especializada en compras que atiende a las principales empresas constructoras del estado de Goiás. Responsable de garantizar la confiabilidad del sistema y compromiso constante con la calidad y la satisfacción del cliente.

 

Sharon Candini, Centro Universitário Alves Faria – UNIALFA, Brasil

Graduada en Ingeniería de So­ftware por el Centro Universitario Alves Faria (UNIALFA), Brasil. Investigadora en el campo de la inteligencia artificial aplicada. Consultora en gestión de negocios con tecnología.

Marcos Dias de Paula, Centro Universitário Alves Faria - UNIALFA, Brasil

Máster en Negocios Internacionales por la Miami University of Science and Technology, MBA en Consultoría de Negocios, Especialista en Gestión Empresarial, Especialista en Metodología de la Educación Superior. Tiene formación en Consultoría por el ITA (Instituto de Tecnología Aeronáutica), formación en Gestión de Marketing Estratégico por la Escuela Superior de Publicidad y Marketing y formación en Gestión de la Innovación en INOVA UNICAMP, Brasil. Es profesor titular de Inteligencia Artificial, coordinador del Área de Tecnologías de la Información, Coordinador del MBA en Ciencia de Datos, Análisis de Datos e Inteligencia de Negocios y MBA en Gestión e Innovación de Ciudades Inteligentes del Centro Universitario Alves Faria (UNIALFA), Brasil.

References

Kemp, S. (2021). Digital in Brazil: All the statistics you need in 2021. DataReportal – Global Digital Insights. https://datareportal.com/reports/digital-2021-brazil

International Standards Organization (2018). Ergonomics of human-system interaction. Part 11: Usability: Definitions and concepts (ISO 9241-11: 2018).

Nielsen, J. (1994). Heuristic evaluation. En J. Nielsen & R. L. Mack (Eds.) Usability inspection methods. Wiley.

Nielsen, J., & Budiu, R. (2012). Mobile usability. New Riders.

Shneiderman, B., & Plaisant, C. (2010). Designing the user interface: Strategies for effective human-computer interaction (5ta ed.). Pearson.

Statista (2020). App uninstall rate worldwide in 2020. https://www.statista.com/

Tognazzini, B. (2003). First principles of interaction design. Interaction design solutions for the real world. https://asktog.com/atc/principles-of-interaction-design/

Wroblewski, L. (2011). Mobile first. A Book Apart.

Published
2024-07-02
How to Cite
Barros, I., Santos , F. de A., Candini, S., & Paula, M. D. de. (2024). Heuristics in evaluating the usability of mobile applications – concepts and application. Actas Del Congreso Internacional De Ingeniería De Sistemas, 59-67. https://doi.org/10.26439/ciis2023.7080