Gender and Child Rearing in Lima: the Boys and Girls from the District of San Juan de Lurigancho, Lima
DOI:
https://doi.org/10.26439/persona2016.n019.976Keywords:
gender inequalities, factor analysis, results oriented attitudeAbstract
Gender inequality constitutes a relevant problem for the improvement of the indicators of human development in society. To this end, we examined 241 mother-child dyads in an elementary school in the district of San Juan de Lurigancho, in the city of Lima. The sample was comprised of 119 boys and 122 girls, aged 7 to 9 years. Measurements were obtained through the Mother-Child Relationship Stimulation Scale (Panduro, 1998a) in a self-report. To identify the different components of child rearing, we applied factorial analyses. Results show that boys and girls have similar rearing conditions; however, in Socialization Mediation, boys obtain a higher value (p < .05).
Downloads
References
Ato, E, Galián, M., y Huéscar, E. (2007). Relaciones entre estilos educativos, temperamento y ajuste social en la infancia: una revisión. Anales de Psicología, 23(1), 33-40.
Berk, L. (2004). Awakening Children’s Minds: How Parents and Teachers Can Make a Difference. Oxford: University Press.
Bijou, S., y Baer, D. (1980). Psicología del desarrollo infantil: teoría empírica y sistémica de la conducta (Vol.1). México: Trillas.
Bueno, R. (1997). Introducción al campo interconductual. Psicología actual. Manuscrito aceptado para publicación.
Cabello, A., Ochoa, J., y Filp. J. (1992). Pautas y prácticas en la crianza de niños y niñas entre 0 y 6 años de sectores pobres. Santiago: CIDE-CELAM -UNICEF.
Cahill, K., Deater-Deckard, K., Pike, A., y Hughes, C. (2007). Theory of Mind, Self-Worth and the Mother–Child Relationship. Social Development, 16(1), 45-56.
Denham, S. (1993). Maternal Emotional Responsiveness and Toddlers´Social-Emotional Competence. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 34, 715-728.
Esser, G., Dinter, R., Jorg, M., Rose, F., Villalba, P., Laucht, M., y Schmidt, M. (1993). Importance and Determinants of Early Mother-Child Relations. Zeitschrift für Psychosomatische Medizin und Psychoanalyse, 39(3), 246-264.
Feeham, M., McGee, R., Stanton, W., y Silva, P. (1991). Strict and Inconsistent Discipline in Childhood: Consequences for Adolescent Mental Health. British Journal of Psychology, 30, 325-331.
Flanagan, P., Coppa, D., Riggs, S., y Alario, A. (1994). Comunication behaviors of enfants of teen mothers. An exploratory study. Journal of Adolescent Health, 15, 169-175.
Fuller, N. (Ed.) (2000). Paternidades en América Latina. Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú/Fondo Editorial.
González, F. (2005). Mujeres que cuidan. Actos ritualizados y la construcción social de los géneros entre los mazahuas. En I. Vizcarra (Ed.), Género y poder, diferentes experiencias y mismas preocupaciones. México: Universidad Autónoma del Estado de México.
Henao, G., Ramírez, C., y Ramírez, L. (2007). Las prácticas educativas familiares como facilitadoras del proceso de desarrollo en el niño y niña. El Ágora, 7(2), 233-240.
INEI. (2008). Perfil sociodemográfico de la provincia de Lima. Lima: INEI.
INEI. (2014). Perú: Brechas de género, 2001-2013. Avances hacia la igualdad de mujeres y hombres. Lima: INEI.
INEI. (2014). Una mirada a Lima Metropolitana. Lima: INEI.
Kantor, J., y Smith, N. (1975). The Science of Psychology: an Interbehavioral Survey. Chicago: Principia Press.
Kingston, L., y Prior, M. (1995). The Development of Pattern of Stable, Transient, and School-Age Onset Aggressive Behavior in Young Children. Journal of American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 34, 348- 358.
Kochanska, G., Forman, D., Aksan, N., y Dunbar, S. (2005). Pathways to Conscience: Early Mother-Child Mutually Responsive Orientation and Children‘s Moral Emotion, Conduct, and Cognition. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 46(1), 19–34.
Lucano, C. (1987). Actitudes de un grupo de madres frente a sus hijos hiperactivos (Tesis de licenciatura). Universidad de San Martín de Porres, Lima.
Municipalidad Distrital de San Juan de Lurigancho. (2014). Plan de Desarrollo Concertado 2015-2021. Lima: Municipalidad de San Juan de Lurigancho.
Musselman, C., y Churchill, A. (1991). Conversational control in mother-child dyads. Auditory-Oral versus Total Communication. American Annals of Deafness, 136, 5-16.
Panduro, J. (1998a). Evaluación funcional de las relaciones madre-niño: la Escala EEI. Revista de Psicología, 16(2), 241-264.
Panduro, J. (1998b). Estimulación infantil en las relaciones madre-niño. Teoría e Investigación en Psicología, 3(1), 151-176.
PNUD. (2014). Informe sobre desarrollo humano 2014. New York: PNUD.
Torres, L. (2005). Diferencias en la crianza paterna de tres grupos familiares. Enseñanza e Investigación en Psicología, 10(1), 73-92.
Unicef. (2014). La escuela del silencio [Video]. Recuperado de https://www. youtube.com/watch?v=wBG3jUvTMCs
Waters, E., Posada, G., Crowell, J., y Lay, K. (1994). The Development of Attachment. From Control Systems to Working Models. Psychiatry, 57(1), 32-42.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Acceptance for publication implies the transfer of printing and reproduction rights, by any form and means, to the publisher, while the author retains the intellectual property of the article.








