Gender and Child Rearing in Lima: the Boys and Girls from the District of San Juan de Lurigancho, Lima

Authors

  • José Antonio Panduro Universidad Nacional Federico Villarreal (Perú)

DOI:

https://doi.org/10.26439/persona2016.n019.976

Keywords:

gender inequalities, factor analysis, results oriented attitude

Abstract

Gender inequality constitutes a relevant problem for the improvement of the indicators of human development in society. To this end, we examined 241 mother-child dyads in an elementary school in the district of San Juan de Lurigancho, in the city of Lima. The sample was comprised of 119 boys and 122 girls, aged 7 to 9 years. Measurements were obtained through the Mother-Child Relationship Stimulation Scale (Panduro, 1998a) in a self-report. To identify the different components of child rearing, we applied factorial analyses. Results show that boys and girls have similar rearing conditions; however, in Socialization Mediation, boys obtain a higher value (p < .05).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ato, E, Galián, M., y Huéscar, E. (2007). Relaciones entre estilos educativos, temperamento y ajuste social en la infancia: una revisión. Anales de Psicología, 23(1), 33-40.

Berk, L. (2004). Awakening Children’s Minds: How Parents and Teachers Can Make a Difference. Oxford: University Press.

Bijou, S., y Baer, D. (1980). Psicología del desarrollo infantil: teoría empírica y sistémica de la conducta (Vol.1). México: Trillas.

Bueno, R. (1997). Introducción al campo interconductual. Psicología actual. Manuscrito aceptado para publicación.

Cabello, A., Ochoa, J., y Filp. J. (1992). Pautas y prácticas en la crianza de niños y niñas entre 0 y 6 años de sectores pobres. Santiago: CIDE-CELAM -UNICEF.

Cahill, K., Deater-Deckard, K., Pike, A., y Hughes, C. (2007). Theory of Mind, Self-Worth and the Mother–Child Relationship. Social Development, 16(1), 45-56.

Denham, S. (1993). Maternal Emotional Responsiveness and Toddlers´Social-Emotional Competence. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 34, 715-728.

Esser, G., Dinter, R., Jorg, M., Rose, F., Villalba, P., Laucht, M., y Schmidt, M. (1993). Importance and Determinants of Early Mother-Child Relations. Zeitschrift für Psychosomatische Medizin und Psychoanalyse, 39(3), 246-264.

Feeham, M., McGee, R., Stanton, W., y Silva, P. (1991). Strict and Inconsistent Discipline in Childhood: Consequences for Adolescent Mental Health. British Journal of Psychology, 30, 325-331.

Flanagan, P., Coppa, D., Riggs, S., y Alario, A. (1994). Comunication behaviors of enfants of teen mothers. An exploratory study. Journal of Adolescent Health, 15, 169-175.

Fuller, N. (Ed.) (2000). Paternidades en América Latina. Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú/Fondo Editorial.

González, F. (2005). Mujeres que cuidan. Actos ritualizados y la construcción social de los géneros entre los mazahuas. En I. Vizcarra (Ed.), Género y poder, diferentes experiencias y mismas preocupaciones. México: Universidad Autónoma del Estado de México.

Henao, G., Ramírez, C., y Ramírez, L. (2007). Las prácticas educativas familiares como facilitadoras del proceso de desarrollo en el niño y niña. El Ágora, 7(2), 233-240.

INEI. (2008). Perfil sociodemográfico de la provincia de Lima. Lima: INEI.

INEI. (2014). Perú: Brechas de género, 2001-2013. Avances hacia la igualdad de mujeres y hombres. Lima: INEI.

INEI. (2014). Una mirada a Lima Metropolitana. Lima: INEI.

Kantor, J., y Smith, N. (1975). The Science of Psychology: an Interbehavioral Survey. Chicago: Principia Press.

Kingston, L., y Prior, M. (1995). The Development of Pattern of Stable, Transient, and School-Age Onset Aggressive Behavior in Young Children. Journal of American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 34, 348- 358.

Kochanska, G., Forman, D., Aksan, N., y Dunbar, S. (2005). Pathways to Conscience: Early Mother-Child Mutually Responsive Orientation and Children‘s Moral Emotion, Conduct, and Cognition. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 46(1), 19–34.

Lucano, C. (1987). Actitudes de un grupo de madres frente a sus hijos hiperactivos (Tesis de licenciatura). Universidad de San Martín de Porres, Lima.

Municipalidad Distrital de San Juan de Lurigancho. (2014). Plan de Desarrollo Concertado 2015-2021. Lima: Municipalidad de San Juan de Lurigancho.

Musselman, C., y Churchill, A. (1991). Conversational control in mother-child dyads. Auditory-Oral versus Total Communication. American Annals of Deafness, 136, 5-16.

Panduro, J. (1998a). Evaluación funcional de las relaciones madre-niño: la Escala EEI. Revista de Psicología, 16(2), 241-264.

Panduro, J. (1998b). Estimulación infantil en las relaciones madre-niño. Teoría e Investigación en Psicología, 3(1), 151-176.

PNUD. (2014). Informe sobre desarrollo humano 2014. New York: PNUD.

Torres, L. (2005). Diferencias en la crianza paterna de tres grupos familiares. Enseñanza e Investigación en Psicología, 10(1), 73-92.

Unicef. (2014). La escuela del silencio [Video]. Recuperado de https://www. youtube.com/watch?v=wBG3jUvTMCs

Waters, E., Posada, G., Crowell, J., y Lay, K. (1994). The Development of Attachment. From Control Systems to Working Models. Psychiatry, 57(1), 32-42.

Downloads

Published

2016-02-17

Issue

Section

Articles

How to Cite

Panduro, J. A. (2016). Gender and Child Rearing in Lima: the Boys and Girls from the District of San Juan de Lurigancho, Lima. Persona, 19(019), 127-150. https://doi.org/10.26439/persona2016.n019.976