Coping with Stress and Psychological Well-Being in University Students from the Peruvian Cities of Lima and Huancayo
DOI:
https://doi.org/10.26439/persona2016.n019.975Keywords:
stress coping strategies, psychological well-being, problem focus, emotion focusAbstract
The purpose of this study is to establish the relationship between stress coping styles and psychological well-being. We examined a sample of 934 university students from the cities of Lima and Huancayo, aged between 16 and 22 years. Participants completed the COPE Inventory and the Ryff’s Psychological Well-Being Scales (PWB), both adapted to the Peruvian context. Results show a direct and significant relation between problem-focused and emotion-focused coping strategies and psychological well-being, whereas other coping strategies obtained a significant but indirect relationship
Downloads
References
Alcalde, M. (1998). Nivel de autoeficacia y estilos de afrontamiento en estudiantes universitarios de Lima (Tesis de maestría). Pontificia Universidad Católica del Perú, Lima-Perú.
Benatuil, D. (2004). El bienestar psicológico en adolescentes desde una perspectiva cualitativa. Psicodebate 3: Psicología, Cultura y Sociedad, 3, 43-58.
Boullosa, G. (2013). Estrés académico y afrontamiento en un grupo de estudiantes de una universidad privada de Lima. Recuperado de http://tesis.pucp.edu.pe/ repositorio/handle/123456789/4880
Byrne, B. (2000). Relationships Between Anxiety, Fear, Self-Esteem and Coping Strategies in Adolescence. Adolescence, 55(37), 201-215.
Carver, C., y Scheier, M. (1997). Teorías de la personalidad. Mexico D.F.: Prentice Hall.
Carver, C., Scheier, M., y Weintraub, J. (1989). Assessing Coping Strategies: A Theoretically Based Approach. Journal of Personality and Social Psychology, 56(2), 267-283.
Castella, J., Saforcada, E., Tonon, G., Rodriguez, L., Mozobancyk S., y Bedin, M. (2012). Bienestar subjetivo de los adolescentes: estudio comparativo entre Argentina y Brasil. Psychosocial Intervention, 21(3), 273-280.
Cassaretto, M., Chau, C., Oblitas, H., y Valdés, N. (2003). Estrés y afrontamiento en estudiantes de psicología. Revista de Psicología de la Pontificia Universidad Católica del Perú, 21 (2), 363-392.
Casullo, M., y Castro, A. (2000). Evaluación del bienestar psicológico en estudiantes adolescentes argentinos. Revista de Psicología, 18(1), 36-38.
Casuso, L. (1996). Adaptación de la prueba COPE sobre estilos de afrontamiento en un grupo de estudiantes universitarios de Lima (Tesis de licenciatura inédita). Pontificia Universidad Católica del Perú, Lima-Perú.
Contreras, O., Chávez, M., y Aragón, L. (2012). Pensamiento constructivo y afrontamiento al estrés en estudiantes universitarios. Recuperado el 30 de noviembre de 2013 de http://132.247.146.34/index.php/jbhsi/article/view/32970
Chávez, A. (2006). Bienestar psicológico y su influencia en el rendimiento académico de estudiantes de nivel medio superior (Tesis de maestría). Universidad de Colima,
Colima-México. Fierro, A. (1996). Manual de Psicología de la Personalidad. Buenos Aires: Paidos.
Frydenberg, E. (1997). Adolescent Coping. Theoretical and Research Perspective. New York: Routjedge.
Frydenberg, E., y Lewis, R. (1994). Coping with Different Concerns: Consistency and Variation in Coping Strategies Used by Adolescents. Australian Psychologist, 29(1), 45-48.
Gómez, E., y Cogollo, Z. (2010). Factores predictores relacionados con el bienestar general en adolescentes estudiantes de Cartagena, Colombia. Revista de Salud Pública, 12(1), 61-70.
González, R., Montoya, I., Casullo, M., y Bernabéu, J. (2002). Relación entre estilos y estrategias de afrontamiento y bienestar psicológico en adolescentes. Psicothema 14(2), 363-368
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación (11.a ed.). México: MacGraw-Hill.
Lazarus, R. (1993). From Psychological Stress to the Emotions: a History of changing outlooks. Annual Review of Psychology, 44, 1-21.
Lazarus, R., y Folkman, S. (1986). Estrés y procesos cognitivos. Barcelona: Martínez Roca S.A.
Leal, R., y Silva, R. (2010). Bienestar psicológico del adolescente cajamarquino. Cajamarca: Universidad Privada Antonio Guillermo Urrello.
Loreto, P., y Cumsille, P. (1996) Bienestar Psicológico en adolescentes urbanos: su relación con niveles de competencia psicosocial, sistemas de apoyo social y calidad de tiempo libre. Revista Psyke, 5(2), 185-202.
Meza, B. (2010). Bienestar psicológico en estudiantes de danza contemporánea (Tesis de licenciatura). Pontificia Universidad Católica del Perú, Lima-Perú.
Ryff, C. (1989). Happiness is Everything, or Is It? Explorations on the Meaning of Psychological Well-Being. Journal of Personality and Social Psychology, 57, 1089-1081.
Ryff, C., y Keyes, C. (1995). The Structure of Psychological Well-Being Revisited. Journal of Personality and Social Psychology, 69(4), 719-727.
Robles, J., Sánchez, A., y Galicia, I. (2011). Relación de bienestar psicológico, depresión y rendimiento académico en estudiantes de secundaria. Psicología Iberoamericana, 19(2), 27-37.
Sandin, B., y Chorot, P. (2003). Cuestionario de Afrontamiento del Estrés (CAE): Desarrollo y validación preliminar. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica 2003, 8(1), 39-54.
Serrano, M., y Flores, M. (2005). Estrés, respuestas de afrontamiento e ideación suicida en adolescentes. Psicología y Salud, 15(2), 221-230. Recuperado de http://inpsiquiatria.inteliglobe-mex. com/portal/saludxmi/biblioteca/estres/007_Estres_Respuestas_Afrontamiento.PDF
Velásquez, C., Mongotmery, W., Montero, V., Pomalaya, R., Dioses, A., Velásquez, N., Araki, R., y Reynoso, D. (2008). Bienestar psicológico, asertividad y rendimiento académico en estudiantes universitarios sanmarquinos. Revista de Investigación en Psicología, 11(2), 139-152.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Acceptance for publication implies the transfer of printing and reproduction rights, by any form and means, to the publisher, while the author retains the intellectual property of the article.