Gender and socioeconomic level differences in resilience in adolescents

Authors

  • Rodolfo Prado-Álvarez Universidad Nacional Federico Villarreal (Perú)
  • Mónica del Águila-Chávez Universidad Nacional Federico Villarreal (Perú)

DOI:

https://doi.org/10.26439/persona2003.n006.885

Keywords:

Resilience, adolescences, gender, social status

Abstract

We investigated if there were significant differences in resilience areas about gender and social status in adolescences from 12 to 14 years old, in three schools of Lima consideres typical to this 3 levels (high-medium-low). The design was comparative descriptive and was applied the Resilience Scale for Adolescences (ERA) which was built, validity and standardized by Prado and Del Águila (2000) bases on wollin and wollin theory. Respecting with the gender, we found that there wasn’t significant difference in the total Resilience punctuation, but there were significant differences in the Interaction Area in favor of the female about social status, we didn’t find significant difference in the total punctuation; eventhought there were significant differences in Interaction Area and Creativity Area in favor of the lowest status, and Iniciative Area in favor to the highest status.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aramburu, C. (1998). La revolución silenciosa. Cambios demográficos y sociales en los países andinos. En Desafíos de la democracia en la región andina. Lima: Comisión Andina de Juristas.

Anthony, J. (1983). Las reacciones de los progenitores frente a los adolescentes y a su comportamiento. Parentalidad. Buenos Aires: Amorrortu.

Baldwin, A. (1982). Niños y familias resistentes al estrés. Proyecto de facilitación bibliográfica sobre resiliencia. Lima: Centro de Desarrollo y Asesoría Psicosocial (Cedapp).

Barbera, E. (1998). Psicología del género. Barcelona: Ariel S.A.

Burín, M. (1998). Género y familia. Buenos Aires: Paidós.

Contreras, V. (1998). Sembrando esperanzas. La superación de la pobreza mediante el desarrollo de la inteligencia en la infancia y la juventud. San José: Unicef.

Dolto, F. (1990). La causa de los adolescentes. Barcelona: Seix Barral.

Dryfoos, F.G. (1990). Adolescent at risk: Prevalence and prevention. New York: Oxford University Press.

Friedman, H.L. (1998). The health of adolescents: beliefs and behavior. Social science and medicine 305-315.

Grottberg. E. (1995). Guía de promoción de la resiliencia en los niños para fortalecer el espíritu humano. Washington: Organización Panamericana de la Salud.

Grotberg, E. (2000). Nuevas tendencias en resiliencia. Civitian International Research Center. UAB Washington University, School of Public Health, Services. Lima: Seminario Internacional sobre Resiliencia.

Horney, K. (1980). Psicología femenina. Madrid: Alianza.

Krauskopf, D. ( 1994). Adolescencia y educación. San José de Costa Rica: Euned. 2. ed.

Maddaleno, M. (1994). Riesgo en adolescentes. Presentado en el Curso de Multiplicadores de Salud Integrales de Adolescentes. Santiago: OPS Kellog.

Meler, I. (1992). Los roles de género en transición. Ponencia presentada en el VIII Congreso Metropolitano de Psicología. Buenos Aires: APBA.

Meler, I. & Tajer, D. (2000). Psicoanálisis y género. Debates en el foro. Buenos Aires: Lugar Editorial.

Obiols & Di Segni de Obiols (1994). Adolescencia, postmodernidad y escuela secundaria. Buenos Aires: Kapelusz.

Portocarrero, F. (2000). Políticas sociales en el Perú. Nuevos aportes. Lima: Universidad del Pacífico. Centro de Investigación.

Prado, R. & Del Águila, M. (2000). Estructura y funcionamiento familiar en adolescentes resilientes y no resilientes. Lima: Investigación realizada en la Facultad de Psicología de la Universidad Federico Villarreal.

Rutter, M. (1992). Resilience: Some conceptual considerations. Conference on social change and focus on the Americas.

Serrano, C.V. (1995). La salud del adolescente y el joven. La salud integral de los adolescentes y los jóvenes: su promoción y su cuidado. Washington: Organización Panamericana de la Salud (Publicación N° 552).

Werner and Smith (1982). Vulnerable but invencible. A longitudinal study of resilient children and youth. New York: Mac Graw-Hill.

Wolin, S. & Wolin (1993). The resilient self: How survival of troubled families rise above adversity. Washington: Villard Books.

Downloads

Published

2003-11-03

Issue

Section

Articles

How to Cite

Gender and socioeconomic level differences in resilience in adolescents. (2003). Persona, 6(006), 179-196. https://doi.org/10.26439/persona2003.n006.885