Psychometric study of the cultural adaptation of the PIUQ in undergraduate students in Lima
DOI:
https://doi.org/10.26439/persona2024.n27(1).6891Keywords:
problematic Internet use, cultural adaptation, validity, reliabilityAbstract
Information and communication technologies (ICTs) have played a crucial role in higher education. However, inappropriate use has exacerbated mental health problems. The purpose of this article was to validate the adaptation of the Problematic Internet Use Questionnaire (PIUQ) in young university students from a private university in Lima with 255 students between 17 and 19 years old. Psychometric analysis included exploratory factor analysis (EFA), analysis based on item response theory (IRT) using Samejima’s graded response model, and confirmatory factor analysis (CFA); alpha and omega coefficients were used to assess reliability (internal consistency). The IRT analysis showed adequate discrimination coefficients for all items. The alpha coefficients for each of the three PIUQ-18 subscales were between .7 and .9, and those for the total scale were > .90 (suggesting the possibility of scale reduction). According to the CFA, the original PIUQ-18 model with three factors and a model with a single factor have acceptable fit indicators; however, the EFA suggests the existence of up to four factors with overlap between the control disorder and neglect subscales. The findings led to the proposal of a new reduced scale of nine items with two factors (obsession and neglect, and control disorder) with a better fit, factorial invariance by sex, and adequate internal consistency.
Downloads
References
Aivali, P., Efthymiou, V., Tsitsika, A. K., Vlachakis, D., Chrousos, G. P., Kanaka-Gantenbein, C., & Bacopoulou, F. (2021). Validation of the Greek version of the Problematic Internet Use Questionnaire – Short form (PIUQ-SF-6). EMBnet Journal, 26(1), artículo 978. https://doi.org/10.14806/ej.26.1.978
Alania-Contreras, R. D., Chanca-Flores, A., Condori-Apaza, M., Fabian-Arias, E., & Rafaele-de-la-Cruz, M. (2022). Adaptación, validación, fiabilidad y baremación de una escala de actitud hacia la educación online para universitarios en la crisis por COVID-19. Publicaciones, 52(3), 225-240. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v52i3.22273
Albertus, M. N. (2015). Programa de prevención de la adicción a internet con intervención sobre las habilidades sociales [Trabajo de fin de grado, Universidad Miguel Hernández]. Repositorio RediUMH. http://hdl.handle.net/11000/2155
Almendros, L. S., & Echeverría, J. (2019). Ingenierías, sociedades digitales e infoesfera. Una interpretación de la filosofía y la ética de la información de Luciano Floridi. Revista CTS, 41(14), 149-167. http://ojs.revistacts.net/index.php/CTS/article/view/114
Balogh, K. N., Mayes, L. C., & Potenza, M. N. (2013). Risk-taking and decision-making in youth: Relationships to addiction vulnerability. Journal of Behavioral Addictions, 2(1), 1-9. https://doi.org/10.1556/jba.2.2013.1.1
Becerra Guajardo, J., López Rosales, F., & Jasso Medrano, J. (2021). Uso problemático de las redes sociales y teléfono móvil: impulsividad y horas de uso. Revista de Psicología de la Universidad Autónoma del Estado de México, 10(19), 28-46. https://revistapsicologia.uaemex.mx/article/view/16105
Berry, N., Emsley, R., Lobban, F., & Bucci, S. (2018). Social media and its relationship with mood, self-esteem and paranoia in psychosis. Acta Psychiatrica Scandinavica, 138(6), 558-570. https://doi.org/10.1111/acps.12953
Burkauskas, J., Király, O., Demetrovics, Z., Podlipskyte, A., & Steibliene, V. (2020). Psychometric properties of the Nine-Item Problematic Internet Use Questionnaire (PIUQ-9) in a Lithuanian sample of students. Frontiers in Psychiatry, 11, Article 1279. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2020.565769
Campo-Arias, A., & Oviedo, H. C. (2008). Propiedades psicométricas de una escala: la consistencia interna. Revista de Salud Pública, 10(5), 831-839. https://revistas.unal.edu.co/index.php/revsaludpublica/article/view/96741
Casey, B. J., Getz, S., & Galvan, A. (2008). The adolescent brain. Developmental Review, 28, 62-77. https://doi.org/10.1016/j.dr.2007.08.003
Challco, K., Rodríguez, S., & Jaimes, J. (2016). Riesgo de adicción a redes sociales, autoestima y autocontrol en estudiantes de secundaria. Revista Científica de Ciencias de la Salud, 9(1), 9-15. https://doi.org/10.17162/rccs.v9i1.542
Chiza-Lozano, D., Vásquez-Mendoza, D., & Ramírez-Vega, C. (2021). Adicción a redes sociales y cyberbullying en los adolescentes. Revista Muro de la Investigación, 6(1), 10-21. https://doi.org/10.17162/rmi.v6i1.1437
Cruzado Díaz, L., Matos Retamozo, L., & Kendall Folmer, R. (2006). Adicción a internet: perfil clínico y epidemiológico de pacientes hospitalizados en un instituto nacional de salud mental. Revista Médica Herediana, 17(4), 196-205. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=338029555003
Datum & Netquest. (2020). Comportamiento online ante coyuntura COVID-19. Octubre 2020. https://www.datum.com.pe/new_web_files/files/pdf/Comportamiento%20online%20ante%20coyuntura%20Covid-19%20Octubre_201019023803.pdf
Demetrovics, Z., Szeredi, B., & Rózsa, S. (2008). The three-factor model of Internet addiction: The development of the Problematic Internet Use Questionnaire. Behavior Research Methods, 40(2), 563-574. https://doi.org/10.3758/BRM.40.2.563
Estrada, E. G., Mamani, M., Gallegos, N. A., & Mamani, H. J. (2020). Adicción a internet y agresividad en estudiantes peruanos de educación secundaria. Apuntes Universitarios, 11(1), 140-157. https://doi.org/10.17162/au.v11i1.560
Everitt, B. S. (1975). Multivariate analysis: The need for data, and other problems. The British Journal of Psychiatry, 126, 237-240. https://doi.org/10.1192/bjp.126.3.237
Goldstein, R., & Volkow, N. (2002). Drug addiction and its underlying neurobiological basis: Neuroimaging evidence for the involvement of the frontal cortex. The American Journal of Psychiatry, 159(10), 1642-1652. https://doi.org/10.1176/appi.ajp.159.10.1642
Haroz, E. E., Kane, J. C., Nguyen, A. J., Bass, J. K., Murray, L. K., & Bolton, P. (2020). When less is more: Reducing redundancy in mental health and psychosocial instruments using Item Response Theory. Global Mental Health, 7, e3. https://doi.org/10.1017/gmh.2019.30
Instituto Nacional de Estadística e Informática (INEI). (2022). Estadísticas de las tecnologías de información y comunicación en los hogares. Trimestre abril, mayo, junio (Informe técnico n°. 3, septiembre 2022). https://www.gob.pe/institucion/inei/informes-publicaciones/3554560-las-tecnologias-de-informacion-y-comunicacion-en-los-hogares-abr-may-jun-2022
Instituto Nacional de Estadística e Informática (INEI). (2023). Estadísticas de las tecnologías de información y comunicación en los hogares. Trimestre abril, mayo, junio (Informe técnico n°. 3, septiembre 2023). https://www.gob.pe/institucion/inei/informes-publicaciones/4687921-las-tecnologias-de-informacion-y-comunicacion-en-los-hogares-abr-may-jun-2023
Jordan Muiños, F. (2021). Valor de corte de los índices de ajuste en el análisis factorial confirmatorio. PSOCIAL, 7(1), 66-71. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=672371335005
Juárez Lugo, C. S., Rodríguez Hernández, G., Escoto Ponce de León, M. del C., & Luna Montijo, E. (2016). Relación de los estilos y estrategias de aprendizaje con el rendimiento académico en estudiantes universitarios. Revista de Estilos de Aprendizaje, 9(17). https://doi.org/10.55777/rea.v9i17.1054
Kelley, K. J., & Gruber, E. M. (2010). Psychometric properties of the Problematic Internet Use Questionnaire. Computers in Human Behavior, 26, 1838-1845. https://doi.org/10.1016/j.chb.2010.07.018
Kern, L., & Acier, D. (2013). Adaptation française de l’échelle Problematic Internet Use Questionnaire. L’Évolution Psychiatrique, 78(3), 357-371. https://doi.org/10.1016/j.evopsy.2012.07.002
Koronczai, B., Kökönyei, G., Urbán, R., Király, O., Nagygyörgy, K., Felvinczi, K., Griffiths, M. D., Huang, Z., & Demetrovics, Z. (2017). Confirmation of the Chinese version of the Problematic Internet Use Questionnaire Short Form (PIUQ-SF). International Journal of Mental Health and Addiction, 15, 191-197. https://doi.org/10.1007/s11469-016-9664-4
Laconi, S., Urbán, R., Kaliszewska-Czeremska, K., Kuss, D. J., Gnisci, A., Sergi, I., Barke, A., Jeromin, F., Groth, J., Gamez-Guadix, M., Ozcan, N. K., Siomos, K., Floros, G. D., Griffiths, M. D., Demetrovics, Z., & Király, O. (2019). Psychometric evaluation of the Nine-Item Problematic Internet Use Questionnaire (PIUQ-9) in nine European samples of Internet users. Frontiers in Psychiatry, 10, Article 136.
Lin, M., & Kim, Y. (2020). The reliability and validity of the 18-item long form and two short forms of the Problematic Internet Use Questionnaire in three Japanese samples. Addictive Behaviors, 101, Article 105961. https://doi.org/10.1016/j.addbeh.2019.04.019
Lopez-Fernandez, O. (2021). Emerging health and education issues related to Internet technologies and addictive problems. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(1), 321. https://doi.org/10.3390/ijerph18010321
Matalinares, M., Arenas, C., Díaz, G., & Dioses, A. (2013). Adicción a la internet y agresividad en estudiantes de secundaria del Perú. Revista de Investigación en Psicología, 16(1). https://doi.org/10.15381/rinvp.v16i1.3920
Mazhari, S. (2012). The prevalence of problematic internet use and the related factors in medical students, Kerman, Iran. Addiction & Health, 4(3-4), 87-94. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3905543/
Medina Gamero, A., & Regalado Chamorro, M. (2021). Phubbing: el otro rostro de la COVID-19. Medicina de Familia. SEMERGEN, 47(6), 426. https://doi.org/10.1016/j.semerg.2021.05.001
Mendoza Lipa, J. (2018). Uso excesivo de redes sociales de internet y rendimiento académico en estudiantes de cuarto año de la carrera de psicología UMSA. Educación Superior, 5(2), 58-69. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2518-82832018000200008
Mundfrom, D., Shaw, D., & Lu Ke, T. (2009). Minimum sample size recommendations for conducting factor analyses. International Journal of Testing, 5(2), 159-168. https://doi.org/10.1207/s15327574ijt0502_4
Ochoa Quispe, F., & Barragán Condori, M. (2022). El uso excesivo de las redes sociales en medio de la pandemia. ACADEMO. Revista de Investigación, Ciencias Sociales y Humanidades, 9(1), 85-92. https://doi.org/10.30545/academo.2022.ene-jun.8
Otiura Trisano, S., Cortez-Vergara, C., & Vega-Dienstmaier, J. M. (2022a). Traducción y adaptación cultural del Cuestionario sobre el Uso Problemático de Internet para la población peruana. Revista de Neuropsiquiatría, 85(3), 183-193. https://doi.org/10.20453/rnp.v85i3.4328
Otiura Trisano, S., Cortez-Vergara, C., & Vega-Dienstmaier, J. M. (2022b). Validación psicométrica de la traducción al español del cuestionario original sobre el Uso Problemático de Internet en jóvenes estudiantes de primer ciclo de una universidad privada de Lima Metropolitana. Persona, 25(1), 53-72. https://doi.org/10.26439/persona2022.n025(1).5643
Paredes-Chacín, A., Gonzáles, A. & Walles-Peñaloza, D. (2020). Educación superior e investigación en Latinoamérica: transición al uso de tecnologías digitales por COVID-19. Revista de Ciencias Sociales, 26(3), 98-117. https://doi.org/10.31876/rcs.v26i3.33236
Piqueras Rodríguez, J. A., Garcia-Oliva, C., & Marzo, J. C. (2019). Uso problemático de internet en adolescentes: relación con sexo, edad, nivel socioeconómico y frecuencia de uso de internet. Acción Psicológica, 16(2), 129-146. https://doi.org/10.5944/ap.16.2.22382
Posit Software. (2024). RStudio Desktop [Software]. https://posit.co/download/rstudio-desktop/
Raiche, G., & Magis, D. (2022). Package ‘nFactors’. Parallel analysis and other non graphical solutions to the Cattell Scree Test. https://cran.r-project.org/web/packages/nFactors/nFactors.pdf
Rodríguez, Y. (2017). Reconceptualización de la educación en la era digital: educomunicación, redes de aprendizaje y cerebro. Factores claves en los actuales escenarios de construcción de conocimiento. Revista de Comunicación de la SEECI, 42, 85-118. https://doi.org/10.15198/seeci.2017.42.85-118
Roque, D., Alvarez, M., Jemima, K. & Ramírez, C. (2022). Adicción a redes sociales y agresión en los adolescentes de la provincia de San Martín. Revista Científica de Ciencias de la Salud, 15(1), 60-69. https://doi.org/10.17162/rccs.v15i1.1756
Saha, A., Dutta, A., & Sifat, R. (2021). The mental impact of digital divide due to COVID-19 pandemic induced emergency online learning at undergraduate level: Evidence from undergraduate students from Dhaka City. Journal of Affective Disorders, 294, 170-179. https://doi.org/10.1016/j.jad.2021.07.045
Samejima, F. (1997). Graded Response Model. En W. J. van der Linden & R. K. Hambleton (Eds.), Handbook of Modern Item Response Theory (pp. 85-100). Springer.
Sigurvinsdottir, R., Thorisdottir, I. E., & Gylfason, H. F. (2020). The impact of COVID-19 on mental health: The role of locus on control and Internet use. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(19), 6985. https://doi.org/10.3390/ijerph17196985
Spritzer, D. T., Machado, W. de L., Yates, M. B., Astolfi, V. R., Laskoski, P., Pessi, C., Laconi, S., Kaliszewska-Czeremska, K., Demetrovics, Z., Király, O., Passos, I. C., & Hauck, S. (2021). Psychometric properties of the Nine-Item Problematic Internet Use Questionnaire in a Brazilian general population sample. Frontiers in Psychiatry, 12. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2021.660186
STATA. (2021). STATA (Versión 17). [Software]. https://www.stata.com/support/updates/stata17.html
Suh, Y. (2015). The performance of maximum likelihood and weighted least square mean and variance adjusted estimators in testing differential item functioning with nonnormal trait distributions. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 22(4), 568-580. https://doi.org/10.1080/10705511.2014.937669
Sun, Y., Li, Y., Bao, Y., Meng, S., Sun, Y., Schumann, G., Kosten, T., Strang, J., Lu, L., & Shi, J. (2020). Brief report: Increased addictive Internet and substance use behavior during the COVID-19 pandemic in China. The American Journal on Addictions, 29(4), 268-270. https://doi.org/10.1111/ajad.13066
Tuesta, J. A. (2021). Dependencia de los universitarios peruanos a las redes sociales durante la pandemia de la COVID-19. Investigación y Postgrado, 36(1), 2244-7474. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8035988
Valencia-Ortiz, R., Cabero-Almenara, J., & Garay, U. (2021). Adicción a las redes sociales en estudiantes mexicanos: percepciones de discentes y docentes. Tecnología, Ciencia y Educación, 19(1), 103-122. https://doi.org/10.51302/tce.2021.616
Villalba, K., Maldonado, J., Berroa, H., Lavalle, A., Rodriguez, J., Becerra, S., Arias, D., & Flores, J. (2021). Technological acceptance and addiction to social networks in virtual mandatory contexts. Education in the Knowledge Society, 24(1), 1-16. https://doi.org/10.14201/eks.25424
Yana-Salluca, M., Adco-Valeriano, D., Alanoca-Gutierrez, R., & Casa-Coila, M. (2022). Adicción a las redes sociales y la procrastinación académica en adolescentes peruanos en tiempos de coronavirus COVID-19. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 25(2), 129-143. https://doi.org/10.6018/reifop.513311
Yepes, J., & Rojas, J. (2022). Panorama de riesgos por el uso de la tecnología en América Latina. Trilogía, 14(26), 1-40. https://doi.org/10.22430/21457778.2020
Young, K. (1998). Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. CyberPsychology & Behavior, 1, 237-244. https://doi.org/10.1089/cpb.1998.1.237
Downloads
Published
Issue
Section
License
Acceptance for publication implies the transfer of printing and reproduction rights, by any form and means, to the publisher, while the author retains the intellectual property of the article.