Mindfulness and stress in the ultra trail runner
DOI:
https://doi.org/10.26439/persona2023.n26(2).6635Keywords:
mindfulness, runner, sport, ultra trail, stressAbstract
The field of sport psychology is gaining ground, becoming more and more integrated in the world of sport in general and in the world of ultra trail running in particular. Although this sport is booming, little is known about the psychological characteristics of these athletes, who dare to challenge long distances in extremely hostile natural terrain and riddled with obstacles. These challenges can lead, under certain conditions, ultra trail runners to be immersed in stress processes that, if prolonged over time, can turn into distress and lead to more suffering than enjoyment for an activity that, in the beginning, was chosen to develop. In order to counteract stress in the ultra trail runner, there are several strategies. In this paper, far from pretending to exhaust the existing possibilities, but simply to outline various proposals, we will take the contributions of a systemic view, cognitive behavioral therapies, contextual therapies and neurosciences applied to sport, from an eclectic perspective, embodied in multiple intervention strategies with athletes. Among the tools to be built with the athlete, Mindfulness will be presented as a resource that nourishes and amplifies psychology in general and sport psychology in particular, being considered a key for the specific practice of the athlete, as well as for his daily life.
Downloads
References
American Psychological Association [APA] (2002). Manual de diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales (DSM-4 TR).
American Psychological Association [APA] (2013). Manual de diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales (DSM-5).
Barahona Fuentes, G. & Huerta Ojeda, A. (2019). Influencia de las habilidades psicológicas sobre los niveles de ansiedad y estrés en el deporte. Revista Educación las Américas, 9, 120-129. https://doi.org/10.35811/rea.v9i0.59
Bachrach, E. (2015). ÁgilMente: Aprendé cómo funciona tu cerebro para potenciar tu creatividad y vivir mejor. Sudamericana.
Beck, J. (2015). Terapia cogntiva: Conceptos básicos y profundización. Gedisa.
Bonet, J. (2003). El estrés como factor de vulnerabilidad: de la molécula al síndrome [Ponencia al simposio Gador]. XVI Congreso Argentino de Psiquiatría de APSA, Argentina. https://www.monica-gonzalez.com/Bonet.pdf
Buck, K., Spittler, J., Reed, A., & Khodaee, M. (2018). Psychological Attributes of Ultramarathoners. Wilderness & Environmental Medicine, 29(1), 66-71. https://doi.org/10.1016/j.wem.2017.09.003
Breivik, G. (2010). Trends in adventure sports in a post-modern society. Sport in Society, 13(2), 260-273. https://doi.org/10.1080/17430430903522970
Ceberio, M. R. (2013). El cielo puede esperar. La 4a edad: ser anciano en el siglo xxi (Vol. 2). Morata.
Ceberio, M. (2014) Los juegos del miedo. Hacia un modelo integrador en el tratamiento de los trastornos de pánico. En Medina, R., Lazo, E., & Hernández, E. (Coords.). Pensamiento sistémico (pp. 341-379).Litteris Psicología.
Cepeda Salas, V. M. & Romero Carrasco, A. E. (2014). El deportista y la atención plena. Liminales. Escritos sobre psicología y sociedad, 1(5), 173-187. https://doi.org/10.54255/lim.vol3.num05.247
Chase, A. & Hobbs, N. (2010). Ultimate guide to trail running: Everything you need to know about equipment. Globe Pequot Press.
Covey, S. (2014). Los siete hábitos de la gente altamente efectiva. Paidós.
Cox, R. H. (2009). Psicología del deporte. Conceptos y sus aplicaciones (6ª ed). Médica Panamericana.
Csikszentmihalyi, M. (1990). Flow: The psychology of optimal experience. Harper & Row.
De Camargo, B. (2004). Estrés, síndrome general de adaptación o reacción general de alarma. Revista Médico Científica, 17(2). https://www.revistamedicocientifica.org/index.php/rmc/article/view/103
Delgado, M., Montañés Rodríguez, J., Montañés Sánchez, M., & Bartolomé Gutiérrez, R. (2012). Conociendo mindfulness. ENSAYOS. Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 27, 29-46. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4202742
Del Águila, J., Mañas, I., Franco, C., Gil C. & Montoya, M. (2009). Programas basados en mindfulness para atletas. Alborán Editores.
Dosil Díaz, J. (2008). Psicología de la actividad física y el deporte. McGraw-Hill.
García, J. M., Ramiro, E. M. D., Valdehita, S. R., & Moreno, L. L. (2004). Factores psicosociales en el entorno laboral, estrés y enfermedad. EduPsykhé: Revista de psicología y psicopedagogía, 3(1), 95-108. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1071126
Gardner, F. & Moore, Z. (2004). A Mindfulness-acceptance-commitment- based approachto athletic performance enhancement: theoretical considerations. Behaviour Therapy, 35(4), 707-723. https://doi.org/10.1016/S0005-7894(04)80016-9
Garland, E. L., Gaylord, S. A. & Fredrickson, B. L. (2011). Positive appraisal mediates the stress-reductive effects of mindfulness: An upward spiral process. Mindfulness, 2, 59-67. https://link.springer.com/article/10.1007/s12671-011-0043-8
Giesenow, C. (2011). Entrenando tu fortaleza mental para el deporte. Claridad.
González, M.E. (2015). Complejidad de la psicología: perspectivas actuales y alcances. En V. Martinez Nuñez, P. Godoy Ponce, M. A. Piñeda & E. Lucero Morales (Eds.), Avances y desafíos para la psicología (pp. 271-279). Nueva Editorial Universitaria.
Fernández, M. A., Godoy-Izquierdo, D., Jaenes, J. C., Bohórquez, M. R., & Vélez, M. (2015). Flow y rendimiento en corredores de maratón. Revista de Psicología del Deporte, 24(1), 9-19. http://hdl.handle.net/11441/57930
González Campos, G., Valdivia-Moral, P., Cachón Zagalaz, J., Zurita Ortega, F. & Romero, O. (2017). Influencia del control del estrés en el rendimiento deportivo: la autoconfianza, la ansiedad y la concentración en deportistas. RETOS. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 32, 3-6. https://doi.org/10.47197/retos.v0i32.50895
Guallar, A. y Balaguer, I. (1994). Percepción e interpretación del éxito y del fracaso. En Balaguer (Ed.) Entrenamiento psicológico en el deporte (pp. 96-112). Albatros.
Hayes, S. y Strosahl, K. (2004). Acceptance and commitment therapy, relational frame theory, and the third wave of behavioral and cognitive therapies. Behavior Therapy, 35(4), 639-665. https://doi.org/10.1016/S0005-7894(04)80013-3
Hayes, S. (2011). Sal de tu mente y entra en tu vida. La nueva terapia de aceptación y compromiso. Desclée de Brower.
Hayes, S. (2020). Una mente liberada. Paidós.
Huberman, M. (1998) Trabajando con narrativas biográficas. En McEwan, H. & Egan K. (Comps.) La narrativa en la enseñanza, el aprendizaje y la investigación (pp. 183-235). Amorrortu Editores.
Jones, S., Frank P. & Steve S. (2000). Validation of the flow theory in an on-site whitewater kayaking setting, Journal of Leisure Research, 32(2), 247-261. https://doi.org/10.1080/00222216.2000.11949916
Kabat-Zinn, J. (1990). Full catastrophe living. Using the wisdom of your body and mind to face stress, pain, and illness. Delta Book Publishing.
Kamenetzky, G. V., Cuenya, L., Elgier, A. M., López Seal, F., Fosacheca, S., Martin, L., & Mustaca, A. E. (2009). Respuestas de frustración en humanos. Terapia psicológica, 27(2), 191-201. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-48082009000200005
Kellmann, M., Altenburg, D., Lormes, W. & Steinacker, J. (2001). Assesing stress and recovery during preparation for the world championships in rowing. The Sport Psychologist, 15(2), 151-167. https://doi.org/10.1123/tsp.15.2.151
Knechtle, B. (2012). Ultramarathon runners: Nature or nurture? International Journal of Sports Physiology and Performance, 7(4), 310-312. https://doi.org/10.1123/ijspp.7.4.310
Lazarus, A.A. (1976). Multimodal behavior therapy. Springer.
León Espinosa, D. P. (2016). Terapia dialéctica conductual y mindfulness para corredores de ultra trail [Tesis de bachiller inédita, Universidad San Francisco de Quito].
Llaneza Alvarez, J. (2008). Ergonomía y psicosociología aplicada: manual para la formación del especialista. Lex Nova.
Marcial Pérez, E. (2017). Mente deportiva. Autoría.
Marti, A., García- Campayo, J. & Demarzo, M. (2014). Mindfulness y ciencia: de la tradición a la modernidad. Alianza.
Moscoso, M. (2011). El estrés crónico y la medición psicométrica de distrés emocional percibido en medicina y psicología clínica de la salud. Revista Liberabit. 17(1), 67-76. http://www.scielo.org.pe/pdf/liber/v17n1/a08v17n1.pdf
Moscoso, M. & Delgado, E. (2015) La teoría del estrés crónico como modelo científico en neurociencia cognitiva. Revista de Investigación en Psicología, 18(1), 167-180. https://doi.org/10.15381/rinvp.v18i1.11786
Orta Cantón, A. & Sicilia Camacho, Á. (2015). Investigando los momentos óptimos en el deporte: una revisión del constructo flow. Revista Brasileira de Ciencias Do Esporte, 37(1), 96-103. https://doi.org/10.1016/j.rbce.2014.01.001
Perpiñán, S. (2019). Atención temprana y familia: cómo intervenir creando entornos competentes. Narcea Ediciones.
Pilnik, S. (2010) El concepto de alostasis: un paso más allá del estrés y de la homeostasis. Revista Hospital Italiano, 30(1). http://revista.hospitalitaliano.org.ar
Rodríguez, S. (s.f). Construye tu rendimiento ideal en deportes de endurance. Blog Sport Coach. https://sportcoach.es/construye-tu-rendimiento-ideal-en-deportes-de-endurance/
Rodríguez Fernández, J., García Acero, M. & Franco, P. (2013). Neurobiología del estrés agudo y crónico: su efecto en el eje hipotálamo-hipófisis-adrenal y la memoria. Universidad Médica, 21(1), 78-90. https://revecuatneurol.com/wp-content/uploads/2015/06/neurobiologia.pdf
Roebuck G.S., Urquhart D.M., Knox L., Fitzgerald P.B., Cicuttini F.M., Lee S, Fitzgibbon B.M. (2018). Psychological factors associated with ultra-marathon runners’ supra-normal pain tolerance: a pilot study. The Journal of Pain, 19(12), 1406-1415. https://doi.org/10.1016/j.jpain.2018.06.003
Sánchez-Valle, V. & Méndez-Sánchez, N. (2018). Estrés oxidativo, antioxidantes y enfermedad. Médica Sur, 20(3), 161-168. https://www.medigraphic.com/pdfs/medsur/ms-2013/ms133e.pdf
Segal, Z.V., Williams, M.G. & Teasdale, J.D. (2002). Mindfulness-based cognitive therapy for depression: A new approach to preventing relapse. Guilford Press.
Selye H. (1932) Syndrome produced by diverse nocuous agents. Nature, 138, 32. https://doi.org/10.1038/138032a0
Shapiro S.L., Carlson L.E., Astin J.A. & Freedman B. (2006). Mechanisms of mindfulness. J Clin Psychol, 62(3), 373-386. https://doi.org/10.1002/jclp.20237
Simpson, D., Post, P. G., Young, G., & Jensen, P. R. (2014). “It’s not about taking the easy road”: The experiences of ultramarathon runners. The Sport Psychologist, 28(2), 176-185. https://doi.org/10.1123/tsp.2013-0064.
Sipe, W. E., & Eisendrath, S. J. (2012). Mindfulness-based cognitive therapy: theory and practice. The Canadian Journal of Psychiatry, 57(2), 63-69. https://doi.org/10.1177/070674371205700202
Tang, Y., & Posner, M. (2013). Special issue on mindfulness neuroscience. Social Cognitive and Affective Neuroscience, 8(1), 1-3. https://doi.org/10.1093/scan/nss104
Teranishi Martínez, C., & Scott, C. (2016). Trail and ultrarunning: The impact of distance, nature, and personality on flow and well-being. Psi Chi Journal of Psychological Research, 21(1), 6-15. https://doi.org/10.24839/2164-8204.JN21.1.6.
Vanoni, F. (2019). Mindfulness en movimiento. Grijalbo.
Vieco Gómez, G., Caraballo Gracia, D., & Abello Llanos, R. (2018). Factores de riesgo psicosocial de origen ocupacional, estrés y enfermedad coronaria. Psicología desde el Caribe, 35(1), 49-59. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=21359522004
Wardenaar, F., Hoogervorst, D., Versteegen, J., Van der Burg, N., Lambrechtse, K., & Bongers, C. (2018). Real-time observations of food and fluid timing during a 120 km ultramarathon. Frontiers in Nutrition, 5, Article e32. https://doi.org/10.3389/fnut.2018.00032
Weinberg, R. S. & Gould, D. (2010). Fundamentos de psicología del deporte y el ejercicio físico. Médica Panamericana.
Wollseiffen, P., Schneider, S., Martin, L. A., Kerherve, H. A., Klein, T., & Solomon, C. (2016). The effect of 6 h of running on brain activity, mood, and cognitive performance. Experimental Brain Research, 234(7), 1829-1836. https://doi.org/10.1007/s00221-016-4587-7.
World Athletics (2021). Book of rules. https://worldathletics.org/about-iaaf/documents/book-of-rules
Zaryski, C. & Smith, D.J. (2005). Training principles and issues for ultra-endurance athletes. Current Sports Medicine Reports, 4(3), 165-170. https://doi.org/10.1097/01.csmr.0000306201.49315.7
Downloads
Published
Issue
Section
License
Acceptance for publication implies the transfer of printing and reproduction rights, by any form and means, to the publisher, while the author retains the intellectual property of the article.