Understanding the changes in the conceptualization of autism spectrum disorder for educational inclusion
DOI:
https://doi.org/10.26439/persona2021.n024(2).5562Keywords:
autism, early childhood education, early childhood, educational need, child protectionAbstract
The article presents the results of a literature review that explains the changes in the conceptualization of autism spectrum disorder (ASD) during the last century, from Bleuler studies to the present day. The bibliographical research was done during the months of October 2020 and April 2021. The analysis shows ASD concept has changed all over time. Initially it was understood from a psychiatric level and it is currently recognized as a neurodevelopmental disorder. This research also details the main characteristics and early warning signs of Austism Spectrum Disorder (ASD) in early childhood from the current point of view which frames it within the neurodevelopmental disorders and points out that it has a dimensional approach. The information provided by this research is oriented towards the main agents involved in the education of children diagnosed with ASD, so that it can be disclosed among teachers and interested people in order to identify the early signs and symptoms before the first three years of life.
Downloads
References
Alayza, M. (2020). El método de revisión de la literatura. En A. O. Sánchez Huarcaya (Coord.), Los métodos de investigación para la elaboración de las tesis de maestría en educación (pp. 23-33). Pontificia Universidad Católica del Perú, Facultad de Educación.
American Psychiatric Association. (1995). Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales DSM-IV-TR. Masson.
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (5.a ed.). Edición del Autor.
Artigas-Pallares, J., & Paula, I. (2012). El autismo 70 años después de Leo Kanner y Hans Asperger. Revista de la Asociación Española de Neuropsiquiatría, 32(115), 567-587. https://dx.doi.org/10.4321/S0211-57352012000300008
Ávila, H. (2006). Introducción a la metodología de la investigación. Edición electrónica. https://www.eumed.net/libros-gratis/2006c/203/
Balasco, L., Provenzano, G., & Bozzi, Y. (2020). Sensory Abnormalities in Autism Spectrum Disorders: A Focus on the Tactile Domain, from Genetic Mouse Models to the Clinic. Frontiers in Psychiatry, 10, 1016. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2019.01016
Bleuler, M., y Bleuler, R. (1986). Dementia praecox oder die Gruppe der Schizophrenien: Eugen Bleuler. The British Journal of Psychiatry, 149, 661-662. https://doi.org/10.1192/bjp.149.5.661
Booth, T., & Ainscow, M. (2000). Índice de inclusión. Desarrollando el aprendizaje y la participación en las escuelas. UNESCO. http://www.daemcopiapo.cl/Biblioteca/Archivos/INDICE_INCLUSION.pdf
Bruinsma, Y., Koegel, R., & Kern, L. (2004). Joint Attention and Children with Autism: A Review of the Literature. Mental Retardation and Developmental Disabilities Research Reviews, 10, 169-175. https://doi.org/10.1002/mrdd.20036
Busquets, L., Miralbell, J., Muñoz, P., Muriel, N., Español, N., Viloca, L., & Mestres, M. (2018). Detección precoz del trastorno del espectro autista durante el primer año de vida en la consulta pediátrica. Pediatría Integral, 22(2), 105.e1-105.e6. https://www.pediatriaintegral.es/publicacion-2018-03/deteccion-precoz-del-trastorno-del-espectro-autista-durante-el-primer-ano-de-vida-en-la-consulta-pediatrica/
Cueto, S., Rojas, V., Dammert, M., & Felipe, C. (2018). Cobertura, oportunidades y percepciones sobre la educación inclusiva en el Perú. Grupo de Análisis para el Desarrollo (GRADE), https://www.grade.org.pe/publicaciones/cobertura-oportunidades-y-percepciones-sobre-la-educacion-inclusiva-en-el-peru/
Decreto Supremo 011-2012-ED [Ministerio de Educación]. Aprueba Reglamento de la Ley General de Educación. 6 de julio del 2012. http://www.minedu.gob.pe/files/3926_201207101510.pdf
Diazgranados, N., & Tebar, M. (2019). La educación de las personas con trastorno del espectro autista: Colombia en los últimos 10 años. Horizontes Pedagógicos, 21(1), 1-10. https://doi.org/10.33881/0123-8264.hop.21101
Miguel, A. (2006). El mundo de las emociones en los autistas. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 7(2), 169-183. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=2010/201017296011
Ministerio de Educación. (2012). Reglamento de la Ley General de Educación N.º 28044. http://www.minedu.gob.pe/normatividad/reglamentos/EducacionCalidadyEquidad.pdf
Ministerio de la Mujer y Poblaciones Vulnerables, & Consejo Nacional para la Integración de la Persona con Discapacidad. (2019). Plan Nacional para las Personas con Trastorno del Espectro Autista. https://www.gob.pe/institucion/conadis/informes-publicaciones/265413-plan-nacional-para-las-personas-con-trastorno-del-espectro-autista-2019-2021
Morueco Alonso, M. (2015). Categorías de enseñanza-aprendizaje para alumnos del trastorno del espectro autista [Tesis doctoral, Universitat de les Illes Balears]. http://hdl.handle.net/11201/148780
Organización Mundial de la Salud. (2013). Medidas integrales y coordinadas para gestionar el trastorno del espectro autista. Informe de la Secretaría EB133/4. https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/172324/B133_4-sp.pdf
Peretti, L. (2010). La reciprocidad socio-emocional como una capacidad gradual en personas con autismo. En P. García & A. Massolo (Eds.), Epistemología e historia de la ciencia. Selección de trabajos de las XX Jornadas (vol. 16, pp. 478-487). Universidad Nacional de Córdova. https://rdu.unc.edu.ar/handle/11086/3532
Péter, Z., Oliphant, M., & Fernandez, T. (2017). Motor Stereotypies: A Pathophysiological Review. Frontiers in Neuroscience, 11(171), 1-6. https://doi.org/10.3389/fnins.2017.00171
Piaget, J. (1991). Seis estudios de psicología. Editorial Labor. http://dinterrondonia2010.pbworks.com/f/Jean_Piaget__Seis_estudios_de_Psicologia.pdf
Pontificia Universidad Católica del Perú. (2016). Reglamento del Comité de Ética de la Investigación de la Pontificia Universidad Católica del Perú. https://departamento.pucp.edu.pe/psicologia/wp-content/uploads/2019/08/reglamentodelcomitedeeticadelainvestigaciondelapontificiauniversidadcatolicadelperu.pdf
Reynoso, C., Rangel, M., & Melgar, V. (2015). El trastorno del espectro autista: aspectos etiológicos, diagnósticos y terapéuticos. Revista Médica del Instituto Mexicano del Seguro Social, 55(2), 214-22.
Valdez, D. (2005). Teoría de la mente, memoria autobiográfica y síndrome de Asperger. Fundamentos para la intervención clínica y educativa. Revista El Cisne, 15(179), 1-8.
Valdez, D. (2012). Desarrollo comunicativo. En J. Castorina & M. Carretero (Comps.). Desarrollo cognitivo y educación. Los inicios del conocimiento (pp. 196-217). Paidós.
Valdez, D. (2019). Autismo: cómo crear contextos amigables. Paidós.
Wang, X., Desalvo, N., Zhao, X., Feng, T., Loveland, K., Shi, W., & Gnawali, O. (2014). Eye Contact Reminder System for People with Autism. En 6th International Conference on Mobile Computing, Applications and Services (pp. 160-163). https://doi.org/10.4108/icst.mobicase.2014.257796
Wing, L., & Gould, J. (1979). Severe Impairments of Social Interaction and Associated Abnormalities in Children: Epidemiology and Classification. Journal of Autism and Developmental Disorders, 9, 11-29. https://doi.org/10.1007/BF01531288
Downloads
Published
Issue
Section
License
Acceptance for publication implies the transfer of printing and reproduction rights, by any form and means, to the publisher, while the author retains the intellectual property of the article.