Philosophical Foundations of Positive Psychology
DOI:
https://doi.org/10.26439/persona2017.n20.1737Keywords:
philosophical framework, ontology, epistemology, philosophical anthropologyAbstract
This paper aims to establish the philosophical framework in which Positive Psychology bases its theoretical assumptions and its view as a philosophy of science. From an ontological standpoint, human beings are the entities investigated through their subjective experience, which is expressed through their behaviors. From the epistemological standpoint, this novel model of psychology is an empirical science, which adopts the hypothetical-deductive model, to determine if its claims have scientific content. From the philosophical anthropology standpoint, Positive Psychology has been influenced by Humanistic Psychology, which considers that humans are unique and unrepeatable beings, who flourish and strive to optimize their inherent psychological potential.
Downloads
References
Alarcón, R. (2009). Psicología de la felicidad. Introducción a la psicología positiva. Lima: Universidad Ricardo Palma.
Auer, H. (1997). Psicología humanística (vol. 1). Lima: Universidad Femenina del Sagrado Corazón.
Bayés, R. (1970). Introducción a la edición castellana. En B. F. Skinner, Ciencia y conducta humana. Una psicología científica (pp. 13-28). Barcelona: Fontanella.
Boakes, R. A., y Halliday, M. S. (1974). El análisis skinneriano de la conducta. En N. Chomsky, S. Toulmin, J. Watkins y otros (Eds.), La explicación en las ciencias de la conducta. Madrid: Alianza Editorial.
Bunge, M. (1972). Teoría y realidad. Barcelona: Ariel.
Bunge, M. (1985). Epistemología. Barcelona: Ariel. Bunge, M., y Ardila, R. (1988). Filosofía de la psicología. Barcelona: Ariel.
Child, I. L. (1975). Psicología humanística y la tradición experimental. México D. F.: Limusa.
Delgado, H., e Iberico, M. (2005). Psicología (10.a ed.). Lima: Universidad Peruana Cayetano Heredia.
Dilthey, W. (1945). Ideas acerca de una psicología descriptiva y analítica (1894). En W. Dilthey, Psicología y teoría del conocimiento (pp. 223-328). México D. F.: Fondo de Cultura Económica.
Dilthey, W. (1956). Introducción a las ciencias del espíritu. Madrid: Revista de Occidente.
Ferrater Mora, J. (1969). Diccionario de filosofía (vol. 1). Buenos Aires: Sudamericana.
Freud, S. (1982). Obras completas. Buenos Aires: Amorrortu Editores.
Gable, S. L., y Haidt, J. (2005). What (and Why) is Positive Psychology? Review of General Psychology, 9(2), 193-110.
Hebb, D. O. (1968). Psicología (2.a ed.). México D. F.: Interamericana. Köhler, W. (1948). Psicología de la forma. Buenos Aires: Argonauta.
Kuhn, T. S. (1992). La estructura de las revoluciones científicas. México D. F.: Fondo de Cultura Económica.
Leahey, T. H. (1999). Historia de la psicología. Madrid: Prentice Hall.
Linley, P. A., y Joseph, S. (2004). Applied Positive Psychology: A New Perspective for Professional Practice. En P. A. Linley y S. Joseph (Eds.), Positive Psychology in Practice (pp. 3-12). Hoboken, NJ: Wiley.
Llinás, A. R. (1985). Psicología y filosofía. En M. Bunge, Epistemología (pp. 129- 139). Barcelona: Ariel.
Marcuse, H. (1970). Eros y civilización. Barcelona: Seix Barral. Maslow, A. (1989). El hombre autorrealizado. Hacia una psicología del ser. Barcelona: Herder.
Mata Cabrera, F. (2003). El humanismo científico y tecnológico desde la perspectiva de la sostenibilidad. Ingenierías, 6, 18-23.
Merleau-Ponty, M.(1964). Signos. Barcelona: Seix-Barral. Piscoya, L. (1987). La investigación científica y educacional. Lima: Amaru Editores.
Piscoya, L. (2000). Tópicos en epistemología. Lima: Universidad Inca Garcilaso de la Vega.
Popper, K. (1973). La lógica de la investigación científica. Madrid: Tecnos. Quitmann, H. (1989). Psicología humanística. Barcelona: Herder.
Scheler, M. (1960 [1928]). El puesto del hombre en el cosmos. Buenos Aires: Losada
Seligman, M. E. P. (2004). Aprenda optimismo. Barcelona: Debolsillo.
Seligman, M. E. P., y Csíkszentmihályi, M. (2000). Positive Psychology: An Introduction. American Psychologist, 55(1), 5-14.
Skinner, B. F. (1950). Are Theories of Learning Necessary? Psychological Review, 57, 193-216.
Skinner, B. F. (1970). Ciencia y conducta humana. Barcelona: Fontanella.
Skinner, B. F. (1975). Sobre el conductismo. Barcelona: Fontanella.
Watson, J. B. (1955). El conductismo (2.a edición). Buenos Aires: Paidós.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Acceptance for publication implies the transfer of printing and reproduction rights, by any form and means, to the publisher, while the author retains the intellectual property of the article.