Regaining confidence in arbitration. Latest implementations of arbitral institutions to make it faster and more transparent

Authors

  • Álvaro Estrada Rosas Universidad de Lima, Lima, Perú

DOI:

https://doi.org/10.26439/iusetpraxis2022.n054.5459

Keywords:

arbitration, corruption, celerity, efficiency, transparency, good practices, arbitral institution, third-party funding

Abstract

A series of cases in which the excessive and harmful use of arbitration served large-scale acts of corruption have caused arbitration to lose credibility in Peru. Consequently, the State has proposed bills and regulations to prevent these abuses but has only hindered the arbitration process as a dispute resolution mechanism. This article identifies the most recent tools and regulations implemented in some national and international arbitration institutions to make arbitration faster and more transparent and, thus, recover the citizen’s trust in it. These tools and regulations are the calendar of arbitral proceedings, objective sanctions for delays on the part of the arbitrators, virtual notifications and proceedings, the administrative secretariat, the Lima Chamber of Commerce (CCL)’s tool “Faro de Fransparencia”, the new requirements for the parties and the secretaries of arbitration to avoid conflicts of interest, and the duty of the parties to report on third-party funding.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Álvaro Estrada Rosas, Universidad de Lima, Lima, Perú

    Abogado por la Universidad de Lima. Secretario arbitral del Centro de Arbitraje de la Cámara de Comercio de Lima (CCL). Fundador del Círculo de Estudios de Arbitraje de la Universidad de Lima. Cuenta con especialización en Arbitraje Nacional e Internacional por la CCL; en Mediación, Negociación y Resolución de Conflictos por ESSEC Business School, y estudios de posgrado en la Universidad Católica de Lovaina, la Universidad de Ginebra y la Geneva Center for International Dispute Settlement (CIDS).

References

Algunas reflexiones en torno a la red criminal de Rodolfo Orellana. (2014, 16 de noviembre). IUS 360. https://ius360.com/algunas-reflexiones-sobre-la-red-criminal-derodolfo-orellana/

Moreno, L., & Cabral, E. (2016, 6 de diciembre). Caso Lava Jato: arbitrajes a la Odebrecht. Connectas. https://www.connectas.org/caso-lava-jato-arbitrajes-a-la-odebrecht/

Reglamento de Arbitraje de la Cámara de Comercio Americana del Perú. (2021).

Reglamento del Centro Internacional de Arbitraje de Madrid. (2020).

Reglamento de la Corte Internacional de Arbitraje de la Cámara de Comercio Internacional. (2017).

Reglamento de la Corte Internacional de Arbitraje de la Cámara de Comercio Internacional. (2021).

Reglas de la International Bar Association sobre Conflicto de Intereses en Arbitraje Internacional. (2014).

BIBLIOGRAFÍA

Decreto de Urgencia 20-2020, que modifica el Decreto Legislativo 1071. (2020, 23 de enero).

Decreto Legislativo 1071, Decreto Legislativo que norma el arbitraje. (2008, 1 de septiembre).

Downloads

Published

2022-07-25

Issue

Section

Articles

How to Cite

Regaining confidence in arbitration. Latest implementations of arbitral institutions to make it faster and more transparent. (2022). Ius Et Praxis, 54(054), 15-35. https://doi.org/10.26439/iusetpraxis2022.n054.5459