Relation between academic achievement motivation and academic achievement in secondary students from a private and public school in Lima
Abstract
The Academic Achievement Motivation (AAM) test was created for Peruvian secondary students. The AAM was applied to a sample of 166 students. It was found that their school and gender does not influence the degree of correlation between the AAM and the final grades of the students. It was found though, that the level of AAM obtained by the students is affected by the type of school but not by their gender. The level of their AMM, on the other hand, was influenced by the type of school and by their gender. A qualitative analysis showed that students from the public school had higher academic achievement motivation than students from the private school. In addition, the analysis showed that students from the private school obtained higher grades than students from the public school.
Downloads
References
Alarcón, R. (1988). Psicología, pobreza y subdesarrollo (2a. ed.). Lima: Artes Gráficas.
Ansión, J., Lazarte, A., Matos, S., Rodríguez, J. & Vega-Centeno, P. (1998). Educación: La mejor herencia. Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú.
Atkinson, J.W. & Litwin, G. (1966). Achievement motive and test anxiety conceived as motive to approach success and motive to avoid failure. En: Atkinson, J. & Feather, N. (dirs.). A Theory of achievement motivation. New York: Willie and Sons.
Banco Mundial. (1993). Diagnóstico general de la educación en el Perú de 1993.
Barbera, E. & Cantero, Ma.J. (1996). Motivación del logro y categorización de género. En: Garrido, I. (Ed.). Psicología de la motivación (pp. 287- 307). Madrid: Síntesis.
Barbera, E. & Molero, C. (1996). Motivación social. En: Garrido, I. (Ed.). Psicología de la motivación (pp. 163-194). Madrid: Síntesis.
Bello, M., Pinto, L. & Torres-Llosa, C. (1995). Situación educativa urbana. Diálogos educativos. Foro educativo, 9-81.
Chinen, M. & Cueto, S. (2000). Impacto educativo de un programa de desayunos escolares, en escuelas rurales, en el Perú. En: GRADE (Grupo de Apoyo para el Desarrollo). Documento de trabajo, 34.
Chóliz, M. (1995). Los motivos sociales. En: Fernández, E. (Ed.). Manual de motivación y emoción (pp. 203-300). México: Ramón Aveces S.A.
Cofer, C.N. & Appley H.M. (1990). Psicología de la motivación: Teoría e intervención (2a. ed.). México: Trillas.
Cueto, S. (1997). Rendimiento de niños y niñas en zonas rurales y urbanas en el Perú. Revista de Psicología, 1, 115- 133.
Deckers, L. (2001). Motivation: Biological, psychological and environmental. Massachusett: Allyn & Bacon.
De Santamaría, Ma. C. (1987). Motivación de logro. En: M. Mankeliunas (Ed.). Psicología de la motivación (pp. 177- 200). México: Trillas.
Elliot, A. & Church, M. (1997). A hierarchial model of approach and avoidance achievement motivation. Journal of Personality and Social Psychology, 72, 218-232.
Fernández, E. (1995). La motivación. En: Fernández, E. (Ed.). Manual de motivación y emoción (pp. 20-55). México: Ramón Aveces S.A.
Fernández, M. (1988). El rendimiento académico. Lima: Universidad de Lima.
Garrido, I. & Pérez, M. (1996). Motivación y proceso de escolarización. En: Garrido, I. (Ed.). Psicología de la motivación (pp. 195-232). Madrid: Síntesis.
Gazzaniga, M.S. (1998a). The mind’s past. Berkeley: University of California Press.
Gazzaniga, M.S. (1998b). The split brain revisited. Scientific American, pp. 48-55. González, R. (1995). Psicología del niño peruano. Lima: Universidad de Lima.
Gur, R. (1995). Sex differences in regional cerebral glucose metabolism during a resting state. En: Gazzaniga, M.S. (1998a). The mind’s past (pp.528-531). Berkeley: University of California Press. Vol. 267.
Gurian, M. (2001). Boys and Girls Learn Differently! EE UU: Jossey-Bass.
Herrera, D. (1999). La cultura escolar en el contexto de la inserción social adolescente. Persona, Vol. 2, 181-199.
Instituto Nacional de Estadística e Informática (INEI, 1998). Perú: características educativas de los hogares.
Jadué, G. (1996). Características familiares de los hogares pobres que contribuyen al bajo RA escolar o fracaso escolar de los niños. Revista de Psicología de la Pontificia Universidad Católica del Perú, Vol XIV.
Jiménez, E., Lockheed, M. & Paqueo, V. (1991). The relative efficiency of private and public schools in developing countries. The World Bank Research Observer, Vol. 6(2), 205-218.
Kimura, D. (1992). Sex differences in the brain. Scientific American, september, 119-124.
Lens, W. (1998). El rol de la perspectiva de tiempo futuro en la motivación estudiantil. Persona, 1, 67-94.
Llanos, M. (1971). El funcionamiento intelectual de los niños de las zonas marginales. Centro de Estudios de Población y Desarrollo, 6.
Majluf, A. (1993). Marginalidad, inteligencia y rendimiento escolar. Lima: Editorial Brandon Enterprise S.R.Ltda.
Maslow, A. (1943). A theory of human motivation. Psychological Review. New York, Vol. 50.
McClelland, D., Atkinson, J. Clark, R. & Lowell, E. (1953). The achievement motive. New York: Appleton-CenturyClofts.
Mook, D.G. (1996). Motivation the organization of action [Motivación la organización de la acción]. University of Virginia, W.W. Norton and Company.
Morante, C. (1984). Motivación de logro y rendimiento escolar en alumnos de doce a dieciséis años pertenecientes a dos colegios religiosos de Lima. Tesis presentada para optar el título de bachiller en psicología. Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú.
Murray, H. (1938). Explorations in personality. [Exploraciones en la personalidad]. New York: Oxford University Press.
Nuttin, J. & Lens, W. (1985). Future time perspective and motivation: theorie and research method. Leuven y Hillsdale, N.J.: Leuven University Press.
Pollit, E. (2002). Consecuencias de la desnutrición en el escolar peruano. Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú.
Salas, E. (1993). Hábitos de estudio en estudiantes ingresantes a la Universidad de Lima: un estudio longitudinal de 1988-II a 1991-I. Segundo encuentro de psicología y orientadores en educación superior. Lima: Universidad de Lima.
Thorne, C., Moreno, M. & López, E. (1996). El niño eje del cambio social para una educación de calidad. Cuadernos de la Facultad de Letras y Ciencias Humanas de la Pontificia Universidad Católica del Perú, 17.
Ugarriza, N. (2001). La evaluación de la inteligencia emocional a través del inventario de Baron (I-CE) en una muestra de Lima Metropolitana. Persona, Vol. 4, 129-160.
Zaleski, Z. (1994). Psychology of future orientation. Lublin: KUL, Towarzystwo Naukowe.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Acceptance for publication implies the transfer of printing and reproduction rights, by any form and means, to the publisher, while the author retains the intellectual property of the article.